Publicerad: 2018-02-16 11:00 | Uppdaterad: 2018-02-16 15:35

Drottning Silvia besökte KI för samtal om utbildningar i demensvård

Den 15 februari hade Karolinska Institutet och representanter från institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS) glädjen att ta emot H.M. Drottning Silvia för ett besök med fokus på institutionens magisterutbildningar inom demensvård.

Drottningen har sedan tidigare ett stort engagemang i frågan, och NVS tillsammans med Silviahemmet driver webbaserade utbildningar på magisternivå inom demensvård för läkare, fysioterapeuter och arbetsterapeuter.

Mötet inleddes med att KI:s rektor Ole Petter Ottersen hälsade deltagarna välkomna. Sedan följde presentationer av Lars-Olof Wahlund, Anna Brorsson och Anna Pettersson kursansvariga för ovan nämnda utbildningar, Ylva Olsson vid KI:s uppdragsutbildning, Moa Wibom vid Region Skåne samt av Maria Eriksdotter, prefekt vid NVS.

– Den åldrande befolkningen fortsätter att innebära många möjligheter, men också många utmaningar kopplat till ökad multisjuklighet och förekomst av bland annat demenssjukdomar. Kunskap är nyckeln till att förbättra människors hälsa. Jag är stolt över att NVS-institutionen tillsammans med Silviahemmet och KI:s uppdragsutbildning har skapat magisterutbildningar i demensvård för att höja kunskapen och kompetensen bland läkare, arbets- och fysioterapeuter som bidrar till att förbättra vården för personer med demenssjukdom i Sverige, säger Maria Eriksdotter.

Till våren kommer också nya Silvialäkare, och de allra första Silvafysioterapeuterna och Silviaarbetsterapeuterna att firas under en examensceremoni, under vilken de bland annat tilldelas diplom av Drottning Silvia.