Publicerad: 2024-10-28 09:35 | Uppdaterad: 2024-10-28 09:52

Dödlighet i hjärtsvikt minskar i Sverige

dekorativ bild
Foto: Getty Images

En ny studie från Karolinska Institutet visar att dödligheten i hjärtsvikt har minskat i Sverige under de senaste 20 åren. Studien har publicerats i European Journal of Heart Failure.

En nationell studie har visat att dödligheten i hjärtsvikt har minskat i Sverige under de senaste två decennierna. Trots dessa förbättringar är prognosen för patienter med hjärtsvikt fortfarande oroande – 25 procent av de som diagnostiserades 2022 avled inom ett år.

Gianluigi Savarese
Gianluigi Savarese Foto: ESC

–  Våra resultat tyder på att de senaste decenniernas framsteg inom hjärtsviktsbehandling har minskat dödlighet i hjärtsvikt, både på befolkningsnivå och för enskilda patienter. Detta är ett uppmuntrande budskap för fortsatt implementering av befintliga behandlingar, som fortfarande är underutnyttjade, samt för utveckling av nya behandlingar, säger sisteförfattaren Gianluigi Savarese, docent i kardiologi vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet.

Studien visade att förbättringarna främst var begränsade till patienter med hjärtsvikt med reducerad vänsterkammarfunktion, där flera livsförlängande behandlingar har utvecklats under de senaste decennierna. För patienter med hjärtsvikt och bevarad vänsterkammarfunktion, där evidensbaserade behandlingsalternativ är begränsade, gick förbättringsarbetet långsammare.

– Dessa resultat visar på det stora behovet av forskning kring nya behandlingar för patienter med hjärtsvikt och bevarad vänsterkammarfunktion som utgör ungefär hälften av hjärtsviktspopulationen, säger studiens försteförfattare Felix Lindberg, postdoktor vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet och fortsätter:

Felix Lindberg
Felix Lindberg Foto: Lauren Lyne

– Men denna studie ger samtidigt hopp om att de senaste framstegen inom hjärtsviktsbehandling kan fortsätta att förbättra livskvaliteten och överlevnaden för patienter med hjärtsvikt i Sverige.

Nästa steg i forskningen är bland annat att använda Svenska Hjärtsviktsregistret för att proaktivt identifiera patienter med hjärtsvikt som behöver intensifierad behandling.

Studien finansierades av Hjärt-Lungfonden och har inga rapporterade intressekonflikter enligt forskarna.

Publikation

“Trends in heart failure mortality in Sweden between 1997 and 2022”, Felix Lindberg, Lina Benson, Ulf Dahlström, Lars H Lund, Gianluigi Savarese, European Journal of Heart Failure, online October 28, 2024, doi: xx