Publicerad: 2024-09-20 08:09 | Uppdaterad: 2024-09-23 11:00

Dimitris N. Chorafas pris 2024 tilldelas Daniel Helldén

Dimitris N. Chorafas Prize (10.000 USD) vänder sig till nydisputerade, alternativt doktorander under sista året av doktorandarbetet. Syftet är att stimulera unga, lovande forskare. För att vara behöriga att nomineras ska kandidaterna ännu inte ha fyllt 32 år vid nomineringstillfället. Priset delas ut i samband med Installationshögtiden den 3 oktober 2024 i Aula Medica, Karolinska Institutet.

Bild på Daniel Helldén i läkarkläder.
Daniel Helldén, doktorand vid institutionen för global hälsa Foto: Privat

Daniel Helldén vid institutionen för global folkhälsa tilldelas priset för sin avhandling Impact of non-health sector determinants on child health the role of the Sustainable Development Goals : models, practices and perceptions in Cambodia and globally

Daniel är ST-läkare inom pediatrik på Astrid Lindgrens barnsjukhus, Karolinska Universitetessjukhuset i Solna och forskar kring hur klimatförändringar påverkar barns hälsa.

Prismotivering:

"Daniel Helldén har visat stor metodologisk bredd, från kvalitativa metoder till maskininlärning/big data, inom ramen för hållbara utvecklingsmål och barns hälsa. Hans imponerande vetenskapliga produktion har publicerats i ledande tidskrifter, och han uppvisar en stor vetenskaplig mognad. Daniel har på ett föredömligt sätt kombinerat sin forskarutbildning med kliniskt arbete som ST-läkare inom pediatrik, tillsammans med undervisning och förtroendeuppdrag inom global hälsa. Dessa insatser banar vägen för implementeringen av resultaten i klinisk praxis."