Publicerad: 2022-03-01 09:15 | Uppdaterad: 2022-11-15 14:45

Caroline Ran tilldelas utmärkelse från American Academy of Neurology

Beskuren porträttbild på Caroline Ran och Andrea Carmine Belin framför Aulan, KI Solna
Caroline Ran, Karolinska Institutet, institutionen för neurovetenskap. Foto: Stefan Zimmerman

Caroline Ran, forskare vid institutionen för neurovetenskap, har tilldelats Harold Wolff-John Graham Award som ett erkännande av hennes enastående prestationer inom huvudvärksforskning. Priset som finansieras av American Academy of Neurology (AAN), uppgår till ca 10 000 kronor, plus ca 2 000 kronor i traktamente för att tala vid AAN: s årsmöte i april 2022.

Stort grattis Caroline Ran!

Berätta, vad är det för utmärkelse du har fått?

Jag har fått det så kallade Harold Wolff-John Graham priset för 2022. Utmärkelsen delas ut till forskare i början av karriären som forskar inom huvudvärk och ansiktssmärta.

Vad innebär det för dig och din forskning?

Det känns jättekul och motiverande att få ta emot den här utmärkelsen. Lite som ett kvitto på att mina forskningsprojekt går åt rätt håll. AAN är en välrenommerad organisation inom neurologi, så att få ta emot denna utmärkelse visar också att mitt arbete har värde för klinisk forskning och verksamhet.

Vad händer nu?

Jag kommer att fortsätta forska på klusterhuvudvärk och migrän. Vi är i en spännande fas forskningsmässigt då vi nyligen publicerat en stor studie med genetiska fynd som vi ska följa upp och arbeta vidare med. Vi har byggt upp jättefina samarbeten i form av ett konsortium för genetisk forskning på klusterhuvudvärk, The International Consortium for Cluster Headache Genetics (CCG), med andra europeiska forskare under det senaste året så jag tror att forskningen kommer att gå snabbt framåt den närmaste tiden.

Nu när covid-restriktionerna har släppt ska jag fira den här fina utmärkelsen med mina kollegor. Bakom varje framsteg inom forskarvärlden står ett helt team, så det är givet att vi firar tillsammans.

Hur uppmärksammas detta?

Samtliga mottagare uppmärksammas på AAN:s årsmöte i Seattle i April, och då ska jag även vara på plats och prata om min forskning.