Buss, cykel eller gång – här är det smutsigaste färdsättet

Anne-Sophie Merritt, forskare vid Institutet för miljömedicin, har undersökt hur mycket luftföroreningar man får i sig vid olika färdsätt.

Text: Annika Lund, först publicerad i Medicinsk Vetenskap nr 2 2025
Hur gjorde ni det?
– Vi anställde tre personer som fick åka buss, cykla eller gå längs fyra stora gator i Stockholm, Vallhallavägen, Sveavägen, Odengatan och Solnavägen. Vi hade mätt upp tvåkilometerssträckor och testpersonerna fick röra sig samtidigt fram och tillbaka i tvåtimmarspass på morgonen, vid lunch och på eftermiddagen. De hade på sig mätare som registrerar halter av sot, en av de vanligaste och mest hälsoskadliga småpartiklarna.
Vem fick i sig mest luftföroreningar?
– Nivåerna av sot var högst i bussen på alla fyra gatorna. Cyklisterna utsattes för lite mer sot än de som gick. Men vid bussåkande behöver man vara i bussen kortare tid. Den som cyklar andas också mer, så dosen av sot som en cyklist får i sig blir högre. Halterna var generellt sett högre på morgonen än senare på dagen.
Varför har ni undersökt det här?
– Forskning om personlig exponering för luftföroreningar utgår vanligen från bostadsadresser. Men man är ju inte hemma hela tiden, så det här var ett sätt att forska vidare om personlig exponering. Vi tänker oss också att våra resultat kan fungera som beslutsunderlag för politiker eller tjänstemän som planerar våra städer.
Vad tänker du på då?
– I studien lät vi också personer cykla samtidigt med mätare längs två parallella gator där den ena är mer trafikerad än den andra, även om de ligger mycket nära varandra. Till exempel cyklade två personer parallellt längs Sveavägen och Västmannagatan. Odengatan matchades med Frejgatan och Valhallavägen med Östermalmsgatan.
Vad såg ni då?
– De som cyklade längs de mindre trafikerade gatorna fick i sig 30 procent mindre luftföroreningar, förutom att de hade en mycket trevligare och säkrare cykelväg. De som cyklade på Valhallavägen, där cykelbanan går i en allé i mitten, tycktes också få i sig mindre. Det är värt att tänka på vid planering av cykelbanor.
Anne-Sophie Merritt är chef för miljömedicinska enheten på Centrum för arbets- och miljömedicin inom Region Stockholm.

Läs fler spännande artiklar om medicinsk forskning
I Karolinska Institutets populärvetenskapliga tidning kan du läsa fler artiklar om det senaste inom medicinsk forskning. Bli prenumerant!