Publicerad: 2024-07-02 12:49 | Uppdaterad: 2024-07-02 12:49

Bob Harris får nyinstiftat utbildningspris

Robert Harris. Foto: Stefan Zimmerman

Professor Bob Harris, vicerektor för forskarutbildning på KI, belönas med Federation of European Biochemical Societies (FEBS) utbildningspris. Det är första gången som priset delas ut.

Professor Bob Harris får det första FEBS Education Award.
Professor Bob Harris får det första FEBS Education Award. Foto: N/A

– Det gör det särskilt hedrande att få det här priset. Jag är också glad för att det är mina insatser inom ledaskapsutveckling och undervisning på universitetsnivå som uppmärksammas, säger Bob Harris, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap och vicerektor för forskarutbildning, Karolinska Institutet.

Federation of European Biochemical Societies (FEBS) grundades på 1960-talet och är en av Europas största organisationer inom molekylär biovetenskap.

Under organisationens 60-årsjubileum i helgen delades det nya priset FEBS Education Award ut för lyfta fram och hedra en lärare med en framstående karriär inom undervisning och utbildning på området molekylär biovetenskap.

Strävar efter utveckling

Bob Harris har tidigare fått KI:s pedagogiska pris (2014). Som vicerektor för forskarutbildning håller han undervisning på alla nivåer; från kurser på grundutbildningar inom hans forskningsfält immunologi och neurologi till fördjupningskurser i pedagogik för KI: s handledare.

En lärare måste ständigt vara på tårna och sträva efter kontinuerlig utveckling, menar han.

– På grundutbildningarna får jag förstås mycket återkommande frågor där jag vet precis hur jag ska svara, men plötsligt kommer en student med något jag aldrig tänkt på tidigare.

Hans kurser i pedagogik och utveckling av universitetslärare är efterfrågade i hela världen.

– Det är alltid roligt att föreläsa, men det här området ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom jag får ge dem som lyssnar verktyg för att utveckla sig själva och sin undervisning, säger han.