Publicerad: 2023-02-08 13:56 | Uppdaterad: 2023-02-08 13:57

Att fräscha upp lokalerna står på schemat för kåren 2023

Ny termin innebär nya planer för studentkårerna vid Karolinska Institutet. Fokus kommer bland annat vara att renovera lokalerna, expandera mottagningsverksamheten och fortsätta arbetet att få medlemmarna att känna sig hemma.

Två studenter står utanför en tegelbyggnad och skrattar.
Utanför Medicinska Föreningens kårhus Foto: Liza Simonsson

Som vanligt drog nya terminen i gång med en rivstart. Efter intensiva mottagningsveckor är det dags för kårerna att blicka framåt mot den kommande terminen.

Fokus för 2023

Under 2023, planerar båda kårerna, Medicinska Föreningen (MF) och Odontologiska Föreningen (OF) att rusta upp sina lokaler.

– Vi vill göra det till en attraktiv mötesplats för våra medlemmar att pausa på mellan tentor, klinikpass och föreläsningar. säger OF:s nya styrelseordförande Petra Waters.

Lovisa Hagenfeldt som blivit omvald ordförande för MF:s styrelse 2023 berättar att även de planerar att renovera sina lokaler och kommer under sommaren att fräscha upp kårhusets aula till en mer modern plats. Vidare kommer MF även att fokusera på att utveckla studentlivet i Flemingsberg, expandera mottagningsverksamheten och arbeta för ökad internationalisering på hemmaplan.

Finns det något ni vill hälsa alla KI-studenter?

– Att engagera sig i kåren gör att man får ut så mycket som möjligt ut av sin studietid. Ni är alltid välkomna till kårhuset! Vi hoppas att ni ska finna ett hem på campus och hos MF, precis som många studenter före er har gjort, säger Lovisa Hagenfeldt.

– Engagera er i kåren och dess verksamhet. Tro inte att din röst eller närvaro inte har betydelse, för det har den! Lär känna andra studenter och påverka din utbildning som till exempel studentrepresentant. Varmt välkommen till OF! hälsar Petra Waters.