Publicerad: 2021-11-04 10:22 | Uppdaterad: 2021-11-09 14:15

Årets arbetsterapeutstudenter 2021 från KI

Porträttbild av årets arbetsterapeutstudenter 2021: Stina Nordinge och Caroline Lager, KI.
Årets arbetsterapeutstudenter 2021: Stina Nordinge och Caroline Lager, KI. Foto: Katja Alexanderson

Stina Nordinge och Caroline Lager har fått utmärkelsen ”Årets arbetsterapeutstudenter” av Sveriges Arbetsterapeuter. De har visat på att ny digital teknik med virtual reality inte behöver vara krånglig utan kan lyfta bort faktorer som tid och rum för att istället fokusera på det i människan som mår bra och stärka det.

Juryns motivering: I examensarbetet ”Framtiden är här nu – inte om 30 år. En kvalitativ studie om hur arbetsterapeuter kan tillämpa Virtual reality som aktivitet i vård och omsorg” har de belyst hur arbetsterapeuter kan ta en mer ledande roll inom vården och i det interprofessionella arbetet. Genom sitt arbete har de visat på värdet av arbetsterapi inom tillämpning av virtual reality i vård och omsorg och på så sätt bidragit till digital kunskapsutveckling för arbetsterapeuter.

Utmärkelsen tillkännagavs vid ett frukostseminarium på Arbetsterapins dag den 27 oktober. Förutom äran belönas de med diplom, blommor och en vinstsumma om 5000 kr.

– Ett stort grattis! säger Anna Brorsson, programdirektor vid arbetsterapeutprogrammet, NVS.
– Vi känner oss mycket stolta och glada över att utnämningen till årets arbetsterapeutstudenter tilldelades studenter som gått vårt program, fortsätter hon. Även förra året tilldelades denna utmärkelse till studenter vid vårt arbetsterapeutprogram.