Publicerad: 2024-08-27 09:00 | Uppdaterad: 2024-08-28 09:36

Använder AI för att förbättra diagnostik och behandling

Porträtt av Magnus Boman.
Magnus Boman är professor i artificiell intelligens (AI) inom hälsa. Foto: Rickard Kilström

I takt med att mängden kliniska data ökar så ökar också arbetsbördan och svårighetsgraden för de läkare som ska tolka den. Magnus Boman forskar om hur AI kan användas till analyser som förbättrar vården. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Jag vill bidra till patientnytta och bättre vård genom att titta på hur lärande algoritmer, AI och maskininlärning, kan hjälpa till med beslutsstöd och datadrivna analyser. Rent konkret så använder jag AI-metoder för att översätta data från olika sensorer eller texter till kliniskt användbar information. Metoderna skiljer medicinskt intressanta data från brus. AI kan också användas för att utföra uppgifter som människor normalt gör, som att rita in organ i medicinska avbildningar.

Varför är detta viktigt?

Porträtt av Magnus Boman.
AI kan hjälpa till att förbättra diagnostik och behandling, menar Magnus Boman. Foto: Rickard Kilström

– AI kan hjälpa till att förbättra både diagnostik och behandling. Röntgenläkarnas arbetsbörda ökar stadigt, både vad gäller mängden avbildningar de granskar varje dag och hur komplexa och svårtolkade dessa avbildningar är. Modern bildtagning samlar in oerhört mycket data, på samma sätt växer komplexiteten i klassiska epidemiologiska studier med olika typer av data insamlade med eller utan ett särskilt syfte. Lärande algoritmer kan också tröska igenom 21 miljoner PubMed-artiklar och snabbt förbereda en onkolog för en cancerkonferens genom att ta fram relevant underlag.

Hur hoppas du att dina forskningsresultat ska kunna användas?

– Den frågan har ett kort svar. Jag vill att min forskning ska användas kliniskt så att den ger mätbar patientnytta. Det är alltid kliniker som kommer till mig med ett problem och frågar om maskininlärning kan användas. Jag formulerar aldrig några kliniska problem själv. När jag får ett problem kan jag oftast se om det är lätt eller svårt att lösa och om AI kan hjälpa till. Sedan modellerar jag en lösning, tillsammans med kollegor.

Om Magnus Boman

Professor i artificiell intelligens (AI) inom hälsa vid institutionen för medicin, Solna

Magnus Boman föddes 1963 i Stockholm. Han doktorerade 1993 i data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet och inledde kort därefter ett samarbete med Karolinska Institutet där han var med och bildade den tvärvetenskapliga forskargruppen Stockholm Group for Epidemic Modeling, S-GEM. Han är också hedersprofessor vid institutionen för psykiatri på University College London. År 2020 blev han AI-rådgivare till Karolinska Institutets rektor. Magnus Boman utnämndes till professor i artificiell intelligens (AI) inom hälsa vid Karolinska Institutet den 1 januari 2024.