Publicerad: 2024-10-22 11:24 | Uppdaterad: 2024-10-22 11:26

Anslag från SSMF till 21 KI-forskare

Dekorativ bild.
Foto: Getty Images

SSMF (Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning) vänder sig till forskare inom alla medicinska områden och stödjer grundforskning såväl som tillämpad forskning. Hösten 2024 har 21 forskare vid Karolinska Institutet beviljats SSMF Consolidator Grant, Starting Grant respektive Postdoctoral Grant.

SSMF Consolidator Grant har tilldelats Christopher Sundling, senior forskar vid institutionen för medicin, Solna, och Charlotte Thålin, docent vid institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus.

Syftet med anslaget är att ge framstående forskare inom medicin möjlighet att stärka sin position som självständiga forskare. Det totala anslagsbeloppet är 11 000 000 kronor under fem år.

Christopher Sundling: ”Otroligt viktigt för min fortsatta forskning”

Projekt: Immunsvar associerade med skydd eller sjukdom vid tuberkulos.

Porträtt på Christopher Sundling
Christopher Sundling. Foto: Privat

– Tuberkulos (TB) är den enskilda infektionssjukdom som dödar flest människor varje år. Detta beror på att så mycket som 25 procent av världens befolkning är infekterad med den orsakande patogenen, mycobacterium tuberculosis (Mtb). De flesta av dem som exponeras för Mtb eliminerar eller kontrollerar sin infektion. Vi vet dock inte hur denna kontroll fungerar och varför den ibland misslyckas. Stödet från SSMF kommer att göra det möjligt för oss att undersöka detta på en helt annan nivå än tidigare, säger Christopher Sundling.

Vad är målet med forskningsprojektet?

– Med hjälp av vår egen biobank som etablerats vid Karolinska Universitetssjukhuset, tillsammans med prover som samlats in i EU-konsortiet ERASE-TB, kommer vi att undersöka biologiska vägar och mekanismer som är förknippade med infektionskontroll eller sjukdomsutveckling. Vårt mål är sedan att utveckla metoder för att upptäcka dessa individer som förlorar kontrollen över sin infektion i ett tidigt skede, samt att identifiera nya mål och behandlingsstrategier för fortsatt kontroll eller eliminering av infektionen, avslutar han.

Charlotte Thålin: ”Extra spännande med ett outforskat ämne”

Projekt: Molekylär kartläggning och design av framtidens IgA-antikroppar för en bred immunitet i luftvägarna.

Charlotte Thålin
Charlotte Thålin. Foto: Ludvig Kostyal

– Min forskargrupp har under snart fem år samlat in blod- och nässekretprover var fjärde månad från drygt 2 000 sjukvårdsanställda vid Danderyds sjukhus. Vi har sett en stark koppling mellan IgA-antikroppar (immunglobulin A) i luftvägarnas slemhinnor och skydd mot infektioner. Tack vare stödet från SSMF får vi nu möjlighet att gå djupare och undersöka hur IgA bidrar till vårt skydd på molekylär nivå, säger hon och fortsätter:

– Genom vår unika biobank och innovativa forskningsmetoder vill vi särskilt utforska hur kolhydratstrukturer påverkar IgA-antikroppens egenskaper och funktion. Det här är ett helt outforskat område vilket gör det extra spännande, säger Charlotte Thålin.

Varför är forskningen viktig?

– Samtidigt som dagens vacciner skyddar mot allvarlig sjukdom, har covid-19-pandemin visat på behovet av nya strategier för att förhindra själva infektionen och därmed bromsa virusets spridning. Våra resultat kommer att vara viktiga för att förstå grundläggande mekanismer i vårt mukosala immunförsvar och kan samtidigt öppna möjligheter för att utveckla nya läkemedel. Vårt långsiktiga mål är att utveckla en IgA-antikropp som kan skydda mot luftvägsinfektioner, kanske genom att appliceras direkt på slemhinnan i luftvägarna, avslutar hon.

KI-forskare som har fått SSMF Starting Grant

SSMF Starting Grant syftar till att ge yngre, lovande medicinska forskare möjlighet att etablera sig och bli självständiga forskare. Stödet riktar sig till dem med postdoktoral meritering och omfattar lönemedel och tillhörande driftsanslag.

Anslagsperioden är fyra år och för heltidsanställning är beloppet 800 000 kronor per år plus driftskostnadsanslag.

Cristiana Cruceanuinstitutionen för fysiologi och farmakologi

Arvid Guterstaminstitutionen för klinisk neurovetenskap

Bjørt Katrinardóttir Kragesteeninstitutionen för medicinsk biokemi och biofysik

Florian Rosenberger, Karolinska Institutet

Anne Örtqvist Rosininstitutionen för medicin, Solna

Shane Wrightinstitutionen för fysiologi och farmakologi

KI-forskare som har fått SSMF Postdoctoral Grant

SSMF Postdoctoral Grant syftar till att ge yngre forskare möjlighet att meritera sig för att kunna etablera sig som självständiga forskare. Anslaget är till för postdoktoral forskning inom medicinsk vetenskap. Totalt anslagsbelopp under tre år är 3 950 000 kronor.

Ana Coelhoinstitutionen för medicinsk biokemi och biofysik

Axel Rosell, institutionen för medicin, Huddinge

Christopher Stamperinstitutionen för medicin, Huddinge

Elisabet Rodríguez Tomàsinstitutionen för onkologi-patologi