Publicerad: 2021-07-08 13:42 | Uppdaterad: 2021-07-09 14:50

Vårens nya forskargruppsledare vid NVS

Förutom Joana Pereira vid sektionen för klinisk geriatrik, har ytterligare fyra personer utsetts till nya forskargruppsledare vid NVS under våren. Det är Debora Rizzuto, Weili Xu, Grégoria Kalpouzos och Amaia Calderon Larrañaga, samtliga från sektionen för Aging Research Center (ARC).

Här hörs några röster:

Porträtt av Weili Xu, ARC, NVS
Forskargruppsledare Weili Xu, ARC, NVS Foto: Maria Yohuang

Weili XI

1. När började du som forskargruppsledare?
    Från och med februari 2021.

2. Vad är din forskargrupps fokus?
    Kardiometabola sjukdomar (CMD) och nutrition på hälsa och hjärnans åldrande och patologier

Ying Shang, Jie Guo, Abigail Dove och Johan Fastbom

4. Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
    Att leda vår grupp att bedriva forskning av hög kvalitet.
Porträtt av Grégoria Kalouzos, ARC, NVS
Forskargruppsledare Grégoria Kalouzos, ARC, NVS Foto: Privat

Grégoria Kalouzos

Den 1 April, 2021

2. Vad är din forskargrupps fokus?
    På övergripande nivå är vårt fokus tvåfaldigt:
    (1) Identifiera de strukturella, molekylära och funktionella hjärnkorrelerar av åldersrelaterade förändringar i motorisk och kognitiv prestanda;
    (2) Upptäcka genetiska och livsstilsbestämande faktorer för åldersrelaterade hjärnförändringar.
    På en mer specifik nivå undersöker vi för närvarande rollen av hjärnans järnackumulering i kognitivt åldrande.

3. Vilka ingår i din forskargrupp?
    För tillfället är vi tre personer: Farshad Falahati (Research Engineer), Jonatan Gustavsson (PhD student) och jag. Vi samverkar med övriga grupper på sektionen för ARC för att ge stöd på neuroimagingnivå, och vi har även starka samarbeten med Umeå universitet.

4. Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
    Jag ser fram emot att utveckla gruppen i en optimal arbetsmiljö och ytterligare öka interaktionen med andra forskargrupper på lokal, nationell och internationell nivå. Ambitionen med vår forskning är att bidra till en bättre hälsa, särskilt hos åldrande individer.

Porträtt av Amaia Calderon Larrañaga, ARC, NVS
Forskargruppsledare Amaia Calderon Larrañaga, ARC, NVS Foto: Maria Yohuang

Amaia Calderon Larrañaga

I maj 2021.

2. Vad är din forskargrupps fokus?
    Forskningsområde: livstidsbestämmelse av multimorbiditet och skörhet och deras konsekvenser i äldre ålder.

3. Vilka ingår i din forskargrupp?
    Gruppmedlemmar: 2 forskarassistenter (inklusive mig själv), 2 postdocs, 2 doktorander, 2 forskningsassistenter med bakgrund inom medicin, farmaci, folkhälsa och biostatistik.
  4. Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
    Att fortsätta bidra till den vetenskapliga, pedagogiska och sociala miljön inom min grupp och, mer allmänt, på Aging Research Center.