Publicerad: 2021-11-29 13:01 | Uppdaterad: 2021-12-01 08:47

Uppmärksammar gåvors betydelse för KI:s forskning

Mobil med text "E-donation" och ett hjärta.
Donationer till medicinsk forskning och utveckling är avgörande för KI:s verksamhet. Foto: Getty Images

Giving Tuesday, givandets dag, den 30 november, är en global rörelse som uppmärksammar det stora värdet av att skänka små och stora gåvor till något man bryr sig om. Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen vill särskilt belysa vikten av donationer till medicinsk forskning och utveckling.

– Att bidra till forskning, det är att vara en del av någonting större. En utveckling av hela hälso- och sjukvården, en utveckling av vår förståelse och kunskap kring sjukdomar, säger Ole Petter Ottersen.

Pandemin är ett exempel som visade på behovet av att snabbt kunna ställa om den medicinska forskningen. Tack vare donationer kunde flera angelägna covid-19-projekt starta för att bidra till ny kunskap om sars-cov-2 och hur covid-19 kan behandlas. Det blev ett tydligt exempel på hur gåvor och donationer kan bidra med stor nytta i akuta lägen.

– Karolinska Institutet är ett världsledande universitet, men vi är beroende av extern finansiering, säger Ole Petter Ottersen, som också vill passa på att tacka alla som bidrar till medicinsk forskning och utbildning.