Publicerad: 2023-04-28 11:29 | Uppdaterad: 2023-04-28 12:26

Uppdragsutbildning om koordinering av rehabprocessen firar 50 kursomgångar

Kursen Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen har sedan starten 2010 utbildat över femtonhundra rehabkoordinatorer från hälso- och sjukvården och företagshälsan om regelverket för sjukskrivnings- och rehabprocessen. I år har utbildningen genomförts i 50 kursomgångar vilket firades med en inspirationsdag på KI:s campus för alla tidigare deltagare.

Kursledning och samordnare på Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen
Kursledning och samordnare av utbildningen firar 50:e kursomgången på Inspirationsdagen 20 april 2023. Från vänster: Anna Sporrong, Kristoffer Mörtsjö, Monika Löfgren, Kristian Borg, Ylva Olsson, Anna Däckfors, Susanna Sjunneryd, Thomas Jernberg. Foto: Michelle Azorbo

Över 100 rehabkoordinatorer från hela landet kom till Karolinska Institutet campus Solna för att lyssna på inspirerande föreläsningar om det senaste inom sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen. Föreläsningarna handlade bland annat om stress, fysiska aktivitetsmönster och arbetsrätt. Deltagarna fick även möjlighet att träffa kollegor som jobbar med liknande frågor. Dagen avslutades med en av Sveriges mest prisade och hyllade föreläsare inom motivation, Olof Röhlander, som gav en uppskattad föreläsning om arbetsglädje och ledarskap.

Utbildningen ett lyckat exempel på hur KI:s forskning når ut

Utbildningen Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen på 7,5 hp (tidigare kallad Koordinering av rehabprocessen) ges vid Institutionen för Kliniska vetenskaper, Danderyd. Prefekt, Thomas Jernberg, betonade att detta är ett lyckat exempel på hur Karolinska Institutets forskning och kunskap kommer ut i samhället och i detta fall till denna viktiga profession - rehabkoordinatorer.

Anna Sporrong
Anna Sporrong, kursledare för Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen. Foto: N/A

Sedan utbildningens start har den genomförts minst två omgångar per år med träffar på campus Solna. Under pandemin fick utbildningen blixtsnabbt ställas om och genomfördes under denna period helt på distans.

Kursledare Anna Sporrong som modererade dagen avslutade med att säga hur roligt det var att så många kursdeltagare som endast träffats digitalt fått en chans att ses fysiskt och att även hon fått möjlighet att träffa dem.

Susanna Sjunnerdyd, projektsamordnare på enheten för uppdragsutbildning
Susanna Sjunnerdyd, projektsamordnare på enheten för uppdragsutbildning Foto: N/A

Fördjupningskurser för rehabkoordinatorer

- Det är fantastiskt att kursen nu genomförts 50 gånger. Det är roligt att vi kunnat fira detta genom att samla tidigare deltagare och jag hoppas att de har fått inspiration till sitt fortsatta arbete, säger projektsamordnare för utbildningen på enheten för uppdragsutbildning, Susanna Sjunneryd.

Det finns en fortsatt stark efterfrågan på denna uppskattade utbildning och i höst ges förutom grundkursen två fördjupningskurser som riktar sig till denna målgrupp.

Mer om Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen

Kursen ger teoretiska och praktiska kunskaper om koordinering och samordning av sjukskrivning- och rehabprocessen i din funktion inom hälso- & sjukvården, företagshälsa eller på en HR-avdelning.

Läs mer om Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen.

Ansvarig institution

Institutionen för Kliniska vetenskaper, Danderyd.

Kursansvarig och examinator för kursen Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen

Profile image

Monika Löfgren