Publicerad: 2022-01-13 12:39 | Uppdaterad: 2022-01-13 12:39

Två KI-forskare får utmärkelsen Årets folkbildare

Maria Ahlsén & Jessica Norrbom sitter på en uteservering.
Maria Ahlsén & Jessica Norrbom. Foto: Denise Lissert

Föreningen Vetenskap och Folkbildnings (VoF) pris Årets folkbildare för år 2021 tilldelas Maria Ahlsén och Jessica Norrbom för arbetet med boken och podcasten Frisk utan flum.

Maria Ahlsén vid institutionen för medicin, Solna, och Jessica Norrbom vid institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, driver tillsammans podcasten Frisk utan flum där de samtalar om aktuella ämnen, reder ut myter och förklarar vad forskningen säger om hälsa, kost och träning. De har även skrivit en bok med samma titel, samt en uppföljande bok med titeln Frisk utan fusk.

”Vi är otroligt glada och tacksamma över att ha fått den här fina utmärkelsen från Vetenskap och folkbildning. Att få stå med bland de tidigare pristagarna är en stor ära. Det känns jätteroligt att vårt arbete uppmärksammas, och det sporrar oss att fortsätta sprida information om vikten av vetenskaplig metod och evidens inom hälsoområdet,” säger Maria Ahlsén om utmärkelsen.

VoF:s motivering till utmärkelsen

Maria Ahlsén och Jessica Norrbom har med sin bok och podcast Frisk utan flum tagit sig an frågan om hur våra levnadsvanor kan bidra till en god hälsa. De belyser ämnet från ett flertal perspektiv, förankrade i forskning. Ahlsén och Norrbom låter på detta sätt vetenskapens ljus skina över ett område som berör oss alla, och som så ofta annars domineras av cyniskt lurendrejeri, gissningar och alternativläror.

Jacob Gudiol, författare och debattör inom träning och hälsa, tilldelades också utmärkelsen Årets Folkbildare. För sina insatser som folkbildare erhåller Maria Ahlsén och Jessica Norrbom samt Jacob Gudiol Vetenskap och Folkbildnings utmärkelse Årets folkbildare 2021 och en prissumma på 50 000 kronor.