Publicerad: 2020-06-02 17:14 | Uppdaterad: 2020-08-03 14:29

Tobias Alfvén ny ordförande för Svenska Läkaresällskapet

Tobias Alfvén, docent i global hälsa vid institutionen för global folkhälsa vid Karolinska Institutet har valts till ny ordförande i Svenska Läkaresällskapet och tillträder den 1 juli, 2020.

Portrait (outside) of Tobias Alfvén against dark green vegetation.
Tobias Alfvén. Foto: Privat

Tobias Alfvén, docent i global hälsa vid institutionen för global folkhälsa vid Karolinska Institutet samt barnläkare vid Sachsska barn-och ungdomssjukhuset, Södersjukhuset, har valts till ny ordförande i Svenska Läkaresällskapet (SLS) och tillträder den 1 juli.

– Jag är djupt hedrad över förtroendet att få leda SLS. Jag ser fram emot samarbetet med SLS medlemsföreningar och sektioner och det viktiga arbete vi har framför oss, säger Tobias Alfvén. Under det kommande året ska vi fortsatt prioritera läkares fortbildning, stimulera medicinsk forskning, värna vård efter behov och säkra kvaliteten i hälso- och sjukvården samtidigt som vi ska fortsätta arbetet med medlemsreformen och de professionsgemensamma frågorna som är brännande aktuella.