Publicerad: 2016-09-22 09:58 | Uppdaterad: 2017-11-14 13:20

Times Higher Education placerar KI på plats 28 i världen och 8 i Europa

Karolinska Institutet hamnar på plats 28 i årets Times Higher Education (THE) World University Rankings och på plats 8 i Europa. En nästan oförändrad position jämfört med förra året, med skillnaden att KI då landade på plats 9 i Europa.

Högst upp på den internationella listan rankas University of Oxford, California Institute of Technology och Stanford University.

I den ämnesavgränsade listan Clinical, Pre-clinical and Health, där KI jämförs med andra medicinska universitet, får KI position 10 (13) i världen och 5 (7) i Europa. (Förra årets placering inom parentes.)

Läs hela listan på Times Higher Educations webbplats.

Läs den ämnesavgränsade listan.

Små förändringar i tidigare internationell rankning

I Academic Ranking of World Universities, också kallad Shanghai-rankningen, som publicerades i augusti var läget stabilt för Karolinska Institutet. På den universella listan steg KI några placeringar till nummer 44 i världen och 10 i Europa. Det är också oförändrat för KI på listan för Clinical Medicine and Pharmacy – plats 12 i världen och 3 i Europa.

Läs hela listan på Shanghairankingens webbplats.