Publicerad: 2024-03-25 10:21 | Uppdaterad: 2024-04-03 14:10

Stort intresse för KI:s utbildningar under öppet hus

Flera  besökare på rundvandring i Campus Flemingsberg under öppet hus.
Besökare på rundvandring under öppet hus på campus Flemingsberg. Foto: Helene Svanholm.

På torsdagseftermiddagen fylldes Zanderska huset med studenter, lärare och studievägledare från KI för Campus Flemingsbergs gemensamma öppna hus. Ungefär 200 besökare var på plats för att få veta mer om KI:s utbildningsprogram.

Under evenemanget deltog Campus Flemingsbergs sex olika lärosäten. KI ville bjuda in besökarna till en genuin upplevelse av hur det skulle vara att studera på KI.

Representanter för nästan alla KI:s nybörjarprogram fanns på plats för att berätta om sina respektive utbildningar och många nyfikna funderingar från möjliga, framtida studenter besvarades under dagen.

– Jag kom hit för logopedprogrammet och sjuksköterskeprogrammet. Jag är sångerska och skådespelerska i grunden och har gått till logoped på grund av det, så på den vägen fick jag upp ögonen för yrket. Sjuksköterskeprogrammet blev jag intresserad av efter att ha sett en inspelning med en sjuksköterska som pluggat på KI. Jag har också blivit uppmärksammad på arbetsterapeutprogrammet efter att ha pratat med dem här idag. Jag tyckte öppet hus var bra och önskar bara att jag hade kommit hit lite tidigare, säger Maria Parfält som var på plats.

Rundvandringar på campus

Tre stycken större rundvandringar på campus i KI:s lokaler gavs av KI-studenter. Under dessa fick besökarna även möjlighet att få en inblick i livet som student efter att föreläsningarna slutat och kurslitteraturen slagits igen för dagen.

Bland annat visades KI:s träningsmöjligheter upp och studentkårerna berättade om hur man som student kan engagera sig i deras verksamhet på fritiden.

– Öppet hus var bra, alla är trevliga och guiderna som höll i rundvandringen var toppen. Jag hade önskat att det fanns fler läkarstudenter att prata med så att man slapp stå i kö. Jag är från Malmö så jag tog tåget hit för detta. Jag hade gärna sett hur det ser ut på campus Solna också, berättar besökaren Artin Bagher som är intresserad av både läkarprogrammet och tandläkarprogrammet.