Publicerad: 2021-10-01 16:16 | Uppdaterad: 2021-10-12 09:08

Stockholm Public Health Lectures: From policy to evidence – catching up with the rapid implementation of COVID-19 response measures

Institutionen för global folkhälsa, i samarbete med Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, bjuder in till det kommande tillfället i föreläsningsserien Stockholm Public Health Lectures. Temat för föreläsningen är bevis på COVID-19-åtgärder.

Stockholm Public Health Lectures
Stockholm Public Health Lectures. Foto: Lasse Skog och iStock.

Stockholm Public Health Lectures

20 October 2021, 4 pm - 5:30 pm, online via Zoom

Föreläsningen tar upp utmaningar i samband med den snabba utvecklingen av riktlinjer för att möta nya globala folkhälsokatastrofer. Sammanställningen av evidens och utvecklingen av rekommendationer kring internationellt resande, relaterat till restriktioner i samband med COVID-19, kommer att användas som exempel. Vi hoppas att detta kan ge oss generell kunskap för att förbereda beslutsfattare, folkhälsoarbetare och forskare för kommande hälsokatastrofer.

Föreläsningar

• International travel-related COVID-19 control measures: exploring the process and challenges associated with rapidly producing evidence to inform policy (Jacob Burns, Ludwig-Maximilians-Universität München, Tyskland).
  • Processes and challenges when developing Emergency interim guidelines or Rapid advice guidelines on public health emergencies – examples from WHO´s COVID-19 response (Lisa Askie, professor, Science Division, World Health Organization, Schweiz).

Paneldeltagare: Jacob Burns, Lisa Askie, Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten och Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska Institutet.
Moderator: Knut Lönnroth, professor, Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet.

Anmäl dig till Stockholm Public Health lecture och se mer information här.

Om Stockholm Public Health Lectures

Föreläsningsserien fokuserar på aktuella frågor inom folkhälsoområdet samt frågor som rör planering av hälso- och sjukvården. Tillfällena hålls på engelska, är kostnadsfria och riktar sig till en bred publik. Stockholm Public Health Lectures hålls två gånger per termin.

Emma Thorell Samordnare