Föreläsningar och seminarier Stockholm Public Health Lectures: From policy to evidence – catching up with the rapid implementation of COVID-19 response measures

2021-10-20 16:00 - 17:30 Add to iCal
Online Online via Zoom

Institutionen för global folkhälsa, i samarbete med Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, bjuder in till det kommande tillfället i föreläsningsserien Stockholm Public Health Lectures. Temat för föreläsningen är bevis på COVID-19-åtgärder.

Kollage av tre bilder. Första bilden: En vy av Sthlm, den andra en folksamling, den tredje en föreläsningssal.
Foto: Lasse Skog och iStock.

Föreläsningen tar upp utmaningar i samband med den snabba utvecklingen av riktlinjer för att möta nya globala folkhälsokatastrofer. Sammanställningen av evidens och utvecklingen av rekommendationer kring internationellt resande, relaterat till restriktioner i samband med COVID-19, kommer att användas som exempel. Vi hoppas att detta kan ge oss generell kunskap för att förbereda beslutsfattare, folkhälsoarbetare och forskare för kommande hälsokatastrofer.

Föreläsningar

• International travel-related COVID-19 control measures: exploring the process and challenges associated with rapidly producing evidence to inform policy (Jacob Burns, Ludwig-Maximilians-Universität München, Tyskland).
  • Processes and challenges when developing Emergency interim guidelines or Rapid advice guidelines on public health emergencies – examples from WHO´s COVID-19 response (Lisa Askie, professor, Science Division, World Health Organization, Schweiz).

Paneldeltagare: Jacob Burns, Lisa Askie, Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten och Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska Institutet.
Moderator: Knut Lönnroth, professor, Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet.

Anmälan

Anmäl dig för att delta i webbinariet den 20 oktober. Möteslänken för att ansluta till Zoom-webbinariet skickas ut till anmälda deltagare.

Om Stockholm Public Health Lectures

Föreläsningsserien fokuserar på aktuella frågor inom folkhälsoområdet samt frågor som rör planering av hälso- och sjukvården. Tillfällena hålls på engelska, är kostnadsfria och riktar sig till en bred publik. Stockholm Public Health Lectures hålls två gånger per termin.

Emma Thorell Samordnare