Satsningen Global Bridges rustar yngre forskare vid KI genom främjande av internationellt mentorskap och samarbete inom vårdvetenskap
Global Bridges är en unik satsning vid Karolinska Institutet (KI) som erbjuder forskare inom vårdvetenskap som är i början av sin karriär, möjligheten att bjuda in en internationell senior forskare till Stockholm för en veckas utbyte och samarbete. Sedan starten år 2013 fram till år 2022 har sex omgångar av satsningen genomförts och resulterat i besök av 37 internationella forskare från Afrika, Asien, Australien, Europa och Nordamerika, som sammanlagt träffat 48 juniora forskare vid KI.

Satsning för samarbete
Besöksveckan inleds med två gemensamma dagar fyllda med seminarier, diskussioner och individuella mentorskapssessioner. De följande tre dagarna skräddarsys efter den inbjudna forskarens och den/de juniora forskarnas intresseområden, vilket kan innebära föreläsningar, studiebesök på klinik, workshops, sociala tillställningar och andra utbytes och samarbetsaktiviteter. För att ytterligare möjliggöra det internationella utbytet kan juniora forskare ansöka om ett resebidrag från SFO-V (Strategiska forskningsområdet – vårdvetenskap), vilket gör det möjligt för dem att även besöka den inbjudna forskarens institution.
Hur har det gått?
Ing-Mari Dohrn och Hanna Johansson har utvärderat resultatet av satsningen Global Bridges, vilket de upplevt som en mycket inspirerande uppgift: ”Återkopplingen som vi fått från deltagarna har varit överväldigande positiv, och visar på att det finns en stor efterfrågan på initiativ som främjar internationellt samarbete och mentorskap mellan vårdvetenskapliga institutioner”, säger Hanna och fortsätter: ”Vi tror att satsningar som Global Bridges är ett effektivt sätt att främja vårdvetenskapen vid KI och i en internationell kontext.”

Till artikeln: Fostering international mentorship and collaborations: evaluation of the Global Bridges program for early-career researchers in health care sciences.
Johansson H, Lindblom S, Timm L, Gardiner PA, Opava CH, Dohrn IM
BMC Med Educ 2025 Apr;25(1):616