Publicerad: 2019-05-14 11:14 | Uppdaterad: 2019-05-26 15:35

Rekordmånga medicine doktorer firades vid vårens promotionshögtid

Nya doktorer firas vid promotionshögtiden i Stockholms stadshus.

Det slogs rekord vid Karolinska Institutets vårpromotion 2019. Så många som 157 nya medicine doktorer fick sina hattar och diplom i Stockholms stadshus när de firades med salut för att ha uppnått den högsta akademiska examen.

Hedersdoktorerna välkomnades allra först upp på podiet i Blå hallen för att ta emot sina insignier hatt, diplom och ring: Paolo Chiesi för att sedan 1987 ha stöttat Karolinska Institutets forskning inom Curosurf, det ämne som behandlar för tidigt födda barn med andnödssyndrom. Douglas Easton för att ha ägnat de trettio senaste åren åt att identifiera genetiska orsaker till bröstcancer och Sophie Ekman, skolläkaren som drivit folkhälsokampanjer inom skolhälsovården, bland annat anti-drogkampanjen Just Say No.

När det var dags för studentmarskalkarna att leda promovendi, de nya medicine doktorerna, rätt för att högtidligt och välförtjänt få sin hatt på huvudet av vicerektor för forskarutbildning, Robert Harris, var det med stolthet, i strid ström, som samtliga passerade framför familj och vänner, handledare och hedersgäster.

Robert Harris inledde sitt tal med att vända sig till promovendi för att uppmärksamma deras fyra till fem års forskarstudier, krönta med en avhandling och disputation:

– I salute you all, sa han och tillade att detta var sista steget i ett äventyr, och första steget i nästa.

Nya doktorer firas vid promotionshögtiden i Stockholms stadshus.

– Jag är stolt, sa medicine doktor Kristina Lundwall direkt efter ceremonin, som redan tagit steget till nästa äventyr och som nu arbetar kliniskt samtidigt som hon söker forskningsanslag.

Parvin Kumar omgavs av sin familj och var rörd och överraskad efter kvällens ceremoni i stadshuset.

– Jag förväntade mig inte att få vara del av en sådan fin tradition – artilleriet som saluterade utanför och all vacker musik, sa han.

Såväl Adolf Fredriks flickkör, under ledning av Fredrik Winberg, som Oskar Nilsson och syskontrion Emelie Hebbe, Josefine Hebbe och Maria Hebbe, stod för sångframträdandena med allt från Norsk brudmarsch till Värmlandsvisan, sångstycken ur musikalen Jekyll & Hyde, till soulmedley och Can’t stop this feeling, en megahit med Justin Timberlake.

Elizabeth Thompson och Linnea Haeggblom, medicine doktorer, menade att för deras del var kvällen slutet på ett kapitel som de fick fira med sina vänner.

Detta lyfte även medicine doktor Marie Højriis Storkholm fram i sitt tal under kvällens bankett i Gyllene salen när hon talade för alla nya doktorer:

– För fem år sedan åkte jag till Karolinska Institutet med en fråga … fann jag några svar? Kanske. Jag fann vänner. Don’t walk alone. Walk together.