Publicerad: 2022-08-22 11:53 | Uppdaterad: 2022-08-22 18:49

Prestigefullt pris till Olle Ljungqvist

Prisutdelning
Olle Ljungqvist tar emot ISS SIC Prize 2022 Foto: Pascal Pazanda

Vi gratulerar Olle Ljungqvist som har belönats med det prestigefyllda internationella priset ISS/SIC Prize 2022 från Société Internationale de Chirurgie.

Olle Ljungqvist är professor i kirurgi vid Örebro universitet och scientific advisor vid gruppen Translationell psykiatri, institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid Karolinska Institutet.

Priset "ISS/SIC Prize 2022" går till den kirurg i världen som har publicerat det mest anmärkningsvärda och användningsbara forskningsresultatet.

– Det är mycket hedrande och roligt, säger Olle Ljungqvist.

Olle Ljungqvist och hans forskarlag har under mer än 20 års tid arbetat med att utveckla metoder för att förbättra vården vid omfattande operationer. Det handlar om att ta ett helhetsgrepp, där olika professioner inom vården arbetar tillsammans för att nå ett bättre resultat. Insatser före, under och efter operationen ingår i det vetenskapligt utarbetade programmet.

– Vi har utvecklat processer som gör att patienter som går igenom stora operationer återhämtar sig snabbare och får färre komplikationer, säger Olle Ljungqvist.

Läs mer om priset och pristagaren på Örebro Universitets webbplats