Publicerad: 2024-08-23 11:38 | Uppdaterad: 2024-08-26 11:19

Pernilla Lagergren får NFSK:s forskarpris 2024

Forskare med diplom och blommor
Pernilla Lagergren belönas med NFSKs forskarpris 2024 Foto: Privat

Vi gratulerar Pernilla Lagergren, professor i kirurgisk vårdvetenskap, som belönas med NFSK:s forskarpris 2024. Nationella Föreningen för Sjuksköterskor i Kirurgisk vård, NFSK, delar årligen ut ett forskarpris med syftet att lyfta forskning som har bidragit till att förbättra vården av den kirurgiska patienten och/eller professionsutveckling för sjuksköterskan i kirurgisk vård. Priset delades ut under Kirurgveckan i Karlstad den 21 augusti.

Pernilla Lagergren är professor i kirurgisk vårdvetenskap och forskargruppsledare för gruppen kirurgisk vårdvetenskap vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid Karolinska Institutet. Hennes huvudsakliga forskningsområde är hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL), främst hos patienter med cancer i matstrupen.

Motivering

"NFSK tilldelar Pernilla Lagergren Forskarpriset 2024 för hennes framstående forskning inom hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL) hos cancerpatienter, vilket har haft en betydande inverkan på vården av kirurgiska patienter. Pernillas arbete fokuserar på att identifiera faktorer som påverkar HRQoL och återhämtning på både kort och lång sikt, samt på att undersöka om HRQoL-mått kan användas som prognostiska verktyg."