Publicerad: 2017-06-29 13:19 | Uppdaterad: 2017-06-29 14:46

Pedagogiska priset 2017 till Ewa Ehrenborg

Karolinska Institutets pedagogiska pris 2017 tilldelas Ewa Ehrenborg, professor i molekylär kardiovaskulär medicin vid institutionen för medicin Solna. Hon belönas för att ha utvecklat interprofessionellt lärande och studentaktiverande undervisning med stark forskningsanknytning.

– Ewa Ehrenborg har via sitt pedagogiska ledarskap på ett alldeles särskilt sätt bidragit till att höja kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen inom våra program. Hon är både en inspirationskälla och förebild för såväl lärare som studenter, säger Annika Östman Wernerson, ordföranden i priskommittén och dekan för utbildning.

Genom pedagogiskt nytänkande har Ewa Ehrenborg bidragit till att utveckla studentaktiverande undervisning där aktuell forskning och så kallad peer learning vävts in på nya sätt. Hon har även på ett banbrytande sätt utvecklat interprofessionellt lärande mellan olika studentgrupper på alla utbildningsnivåer.

– Jag blev väldigt glad och lite överraskad, för jag visste inte om att jag hade blivit nominerad i år, säger Ewa Ehrenborg.

Ewa Ehrenborg har varit engagerad i biomedicinprogrammet på KI i många år, såväl som lärare, kursledare och som ledamot i programnämnden. Hon är också föreståndare för Centrum för klinisk utbildning (CKU-KI) och är utbildningsstyrelsens samordnare för lärarkapacitet.

– Det här priset är till alla runtomkring mig, både de människor som jag arbetar ihop med på KI och de som vi samverkar med och som tillhör externa samarbetspartners som SLL och andra högskolor. Utan alla de här personerna hade allt det som gjorts inte varit möjligt, säger hon.

Pedagogiska priset 2017 delas ut vid KI:s installationshögtid som hålls i Erling Perssonsalen i Aula Medica den 12 oktober.

Här finns en lista på tidigare års pristagare

Mer om KI:s pris i pedagogik