Publicerad: 2021-01-13 17:40 | Uppdaterad: 2021-01-13 17:42

Oroväckande kommentarer om KI:s forskare

Flera aggressiva och hatiska meddelanden har riktats mot en av Karolinska Institutets forskare i samband med publiceringen av en registerstudie om covid-19.

- Vi är bestörta över de aggressiva och personliga påhopp som riktats mot en av våra forskare och medarbetare vid Karolinska Institutet. Det är oacceptabelt att forskare utsätts för den här typen av mobbning i samband med publicering av vetenskapligt arbete, säger Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen.

Meddelandena har främst inkommit via sociala medier och mejl.

- Karolinska Institutet välkomnar debatt och kritisk diskussion om forskningsresultat, men vi måste kunna skilja på sakfrågor och personliga attacker. Trakasserier av enskilda forskare hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle. Vi kommer att göra vad vi kan för att stötta vår forskare och värna den akademiska friheten, säger Ole Petter Ottersen.