Publicerad: 2017-03-07 08:00 | Uppdaterad: 2020-02-06 14:20

Om vänskap i ny bok om cancer

När forskaren och cancerläkaren Peter Strang skriver läroböcker sker det med viss distans, allt grundar sig i fakta. Att skriva en roman kräver en annan närvaro, som att exempelvis försöka föreställa sig hur det är att få en cancerdiagnos och att vara patient.

Professor Peter Strang. Photo: Mattias Ahlm

I sin skönlitterära debut I skuggan av sommaren, Libris förlag, fångar Peter Strang existentiella frågor som inte får plats i en faktabok, berättar han. Han har även gått på upptäcktsfärd i sitt eget känsloliv genom romanen om Jacob, som mitt i livet drabbas av cancer.

I centrum för den nya boken står den livströtte och nyseparerade Jacob, 34 år, som får en cancerdiagnos och undrar om han ska orka kämpa. På onkologen blir han vän med den 40-årige småbarnspappan Mattias som är beredd att göra allt för att bli frisk. Jacob får också stöd av sin kompis Mikael, som är frisk.

– Själva storyn handlar om vänskapens betydelse när någonting händer. Men den handlar också om känslan, som många får vid en cancerdiagnos, av att det uppstår en osynlig vägg mellan dem och den yttre friska världen. Att man hamnat som i en glaskupa, säger Peter Strang.

Kan en frisk person verkligen förstå på djupet vad det innebär att få en livshotande diagnos? Peter Strang menar att man existentiellt sett är ganska ensam när man blir sjuk, samtidigt som behovet av vänskap blir särskilt stort. Men de enda som verkligen kan förstå är de som sitter i samma båt.

– Den sjuke vet att närstående vill en väl, men de är friska i motsats till den sjuke, och det är den känslan vill jag gestalta, säger Peter Strang.

Boken är existentiellt eftertänksam, den tänkta läsaren är både vårdpersonal och allmänhet, frisk som sjuk.

– Cancer är en sjukdom som är väldigt laddad och det har känts viktigt att sätta ord på detta med ett helt nytt språk. Och att beskriva vilka olika val människor kan göra vid cancer, säger Peter Strang.

Text: Helena Mayer

Peter Strang är professor i palliativ medicin, särskilt palliativ onkologi, vid Karolinska Institutet och överläkare på Stockholms Sjukhem. Under sina 30 år i yrket har han skrivit faktaböcker, tankeböcker och noveller. I skuggan av sommaren, Libris förlag, kom ut i bokhandeln den 28 februari 2017.