Publicerad: 2019-02-22 13:16 | Uppdaterad: 2019-02-22 13:19

Nytt forskningspris till minne av professor Dan Grandér

Professor Dan Grandér, foto: Stefan Zimmerman.

För första gången delar Karolinska Institutet i år ut ett vetenskapligt pris till minne av professor Dan Grandér. Mottagare av Dan Grandér Memorial Prize för bästa doktorsavhandling inom cancerområdet vid Karolinska Institutet går till Nicholas Valerie, institutionen för onkologi-patologi.

Nicholas Valerie, foto: privat.Nicholas Valerie disputerade i april 2018 med avhandlingen ”Roles of NUDT5 and NUDT15 beyond oxidized nucleotide sanitation and their potential as therapeutic targets”. Hans avhandling beskriver funktion och hämning av två enzymer, med potentiell betydelse för cancerbehandling.

Professor Dan Grandér var under sin livstid en framstående forskare och läkare inom cancerområdet och när han avled också prefekt vid institutionen för onkologi-patologi vid Karolinska Institutet. Han avled 2017 vid 53-års ålder, efter att själv ha drabbats av cancersjukdom.

Priset till hans minne delas ut fredag 22 februari 2019 i samband med BioClinicum Cancer Research Meeting i Stockholm. Mottagaren erhåller 50 000 kronor och ett diplom.