Publicerad: 2021-09-08 13:48 | Uppdaterad: 2021-10-14 11:03

Nya bostäder för forskare och studenter på campus Solna

Collins Santhansamy, en av de nyinflyttade studenterna på KI Residence Solna.
KI Residence Solna består av 316 lägenheter för forskare och studenter på KI. Foto: Stefan Zimmerman

Efter flera års planering och byggnation står nu 316 nya lägenheter inflyttningsklara för forskare och studenter på KI. Collins Santhansamy är en av de nyinflyttade studenterna på KI Residence Solna.

Redan för tio år sedan togs beslut om att nya bostäder skulle byggas på campus i Solna, men på grund av bland annat överklaganden i bygglovsprocessen kunde bygget påbörjas först 2018. I augusti 2021 stod de nya lägenheterna klara och redo att bosättas.

Collins Santhansamy, en av de nyinflyttade studenterna på KI Residence Solna.
Collins Santhansamy, en av de nyinflyttade studenterna på KI Residence Solna. Foto: Stefan Zimmerman

– Stort fokus i detta projekt har varit närheten mellan bostad och lärosäte. Vi har också prioriterat gemensamma ytor och att man ska kunna träffas och umgås. Att bygga detta på campus var givetvis en förutsättning, säger Anders Flodin, Managing Director på KI Housing.

Bostäderna erbjuds till både studenter och forskare enligt KI:s prioriteringsmodell och därefter i kö-ordning. En som nu flyttat in på KI Residence Solna är studenten Collins Santhansamy.

– När jag letade boende såg jag att det fanns helt nya lägenheter nära campusområdet och ansökte. Hittills är jag jättenöjd, jag gillar de gemensamma utrymmena och designen.

Collins bor i en så kallad studio med gemensamhetskök, en av fyra lägenhetstyper. Utöver den finns även studio med pentry, dubbletter med privata sovrum och delat köks- och badrum, samt fyror med privata sovrum, delat vardagsrum och kök.

– Jag kan verkligen rekommendera KI Residence Solna. Mitt tips till andra bostadssökande är att börja i tid. På KI Housings hemsida finns bra information och stöd.

Collins Santhansamy, en av de nyinflyttade studenterna på KI Residence Solna.
– Hittills är jag jättenöjd, jag gillar de gemensamma utrymmena och designen, säger Collins Santhansamy. Foto: Stefan Zimmerman

Mer om KI Residence Solna

KI Residence Solna består av totalt 411 bäddar i 316 lägenheter. Det finns 4 lägenhetstyper:

• studio med pentry (139 st)
  • studio med gemensamhetskök (120 st)
  • dubbletter med privat sovrum men delat kök & bad (38st)
  • fyror med privat sovrum, delat vardagsrum & kök samt 2 per badrum(18 st).

Samtliga lägenheter är tillgängliga för internationella studenter och gästforskare.