Publicerad: 2022-10-01 08:00 | Uppdaterad: 2022-10-01 08:00

Ny professor i obstetrik och gynekologi vid KI SÖS

Elisabeth Epstein
Elisabeth Epstein Foto: Fotogruppen Sös

Elisabeth Epstein har från och med den 1 oktober utnämnts till professor i obstetrik och gynekologi med inriktning mot bilddiagnostik vid Institutionen för Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS), Karolinska Institutet. Elisabeth bedriver internationellt erkänd forskning inom gynekologiskt ultraljud med syftet att optimera diagnostik av gynekologiska förändringar och tumörer för att optimera behandling och bedömning av prognos.

Forskningen drivs tillsammans med KTH, SciLifeLab och innefattar inte bara bilder utan även tumörmarkörer och cirkulerande tumör DNA. Forskningen har särskilt fokus på nya analysmetoder som AI men även på nya digitala verktyg som appar. Elisabeth är också aktiv i att utbilda andra, nationellt och internationellt, i ultraljudsdiagnostik.