Publicerad: 2022-02-08 15:15 | Uppdaterad: 2022-02-08 15:16

Ny life science-satsning på campus Solna

Karolinska Institutet Campus Solna Foto: Ulf Sirborn

Under februari månad börjar ombyggnationen av fastigheten Fysiologen som ett led i den life science-satsning som görs på Karolinska Institutet och i Hagastaden. Byggnaden ska bli en attraktiv och modern kontors- och labbmiljö för nya aktörer med koppling till medicin och hälsa och förväntas vara klar under 2023.

– Fysiologen har stor potential att bli en ny central mötesplats för kunskapsutbyte, utveckling och innovation inom life science. Med sitt strategiska läge i hjärtat av campus har byggnaden direkt anslutning till Karolinska Institutet, men även närhet till andra myndigheter, företag och organisationer – alla med koppling till utbildning och forskning inom medicin och hälsa. Dessutom kommer en uppgång till den nya tunnelbanelinjen att placeras ungefär 150 meter från Fysiologen, när utbyggnaden av kollektivtrafiken är färdig, säger Magnus Huss, marknadsområdesdirektör på Akademiska Hus, som driver projektet.