Publicerad: 2025-12-15 11:19 | Uppdaterad: 2025-12-15 11:22

Ny kurs stärker skolans stöd till elever med autism, adhd, IF och andra utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar

Porträttbild av kvinna.
Elisabeth Nilsson Jobs Foto: Una Prosell

Hur kan skolan bli bättre på att möta elever med autism, adhd, intellektuell funktionsnedsättning och andra utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar? En ny digital kurs från Karolinska Institutet ger skolpersonal fördjupad, evidensbaserad kunskap och praktiska metoder för att stärka stödet i skolvardagen.

– Många som arbetar i skolan efterfrågar konkreta och användbara verktyg för att bättre förstå och möta elever med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Det är utifrån de behoven kursen har tagits fram, säger specialistpsykolog Elisabeth Nilsson Jobs, kursansvarig vid KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet).

Kursen heter "Att stödja elever med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (UNF) i skolvardagen” och ges av KIND som utvecklat kursen i samarbete med Linda Petersson-Bloom, universitetslektor i specialpedagogik. 

Teori, konkreta strategier och samarbete med kollegor från flera personalgrupper

Utbildningen riktar sig till hela skolans personal, inte bara lärare, utan även till exempel elevassistenter, specialpedagoger, rektorer och personal inom fritidsverksamhet. Kursen pågår under tre månader och innehåller webbföreläsningar, självstudier och möjligheter till kollegialt lärande. Deltagarna får även tillfälle att ställa frågor direkt till kursens lärare vid ett livesänt frågetillfälle.

– Man går kursen tillsammans med en eller flera kollegor från samma verksamhet för att lättare kunna omsätta kunskapen i praktiken, säger Elisabeth.

Genom att samla både teori och konkreta strategier ger kursen skolpersonal bättre förutsättningar att stötta elever med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i både lärande och vardag.