Publicerad: 2022-03-30 13:17 | Uppdaterad: 2022-03-30 13:17

Ny docent i neonatologi vid CLINTEC

Kajsa Bohlin
Kajsa Bohlin. Foto: Privat

MD, PhD Kajsa Bohlin Blennow antogs som docent i neonatologi vid docenturutskottets sammanträde den 10 mars 2022.

Varma gratulationer till docenturen! Vad betyder utnämningen för dig?

–  Det är stort för mig att bli docent. Jag har kombinerat forskning med att vara fullt kliniskt aktiv som läkare och dessutom ha ledningsuppdrag så det har tagit sin tid att nå hit. Docenturen är en milstolpe som öppnar dörren för ännu mer fokus på mina doktorander och mer forskning, berättar Kajsa Bohlin.

Varför är du intresserad av det här området?

– Nyfödda och för tidigt födda barn är min passion. Vad är det som gör att det går så bra för vissa barn medan andra drabbas av komplikationer? Vi vet att inflammation på olika sätt spelar in och att försöka förstå både de immunologiska mekanismerna och hur vi bäst ska behandla barn som föds för tidigt är det som driver mig.

Hur firar du?

– Alla segrar firas med champagne!