Publicerad: 2023-03-30 15:28 | Uppdaterad: 2023-03-30 15:28

Ny docent i Kirurgi vid KI SÖS

Ebba Lindqvist
Ebba Lindqvist Foto: Fotogruppen Södersjukhuset

Ebba Lindqvist har utnämnts till docent i kirurgi vid Institutionen för Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS), Karolinska Institutet. Ebba har tidigare arbetat på Karolinska Universitetssjukhuset som plastikkirurg och är nu plastikkirurg och sektionschef på Bröstsektionen, Verksamhetsområde Kirurgi, Södersjukhuset.

Ebba disputerade 2017 med en avhandling med titeln Monoclonal gammopathy of undetermined significance: natural course and comorbidities. Hon har efter disputation fokuserat sin forskning på kirurgi, särskilt bröstkirurgi, men även melanomkirurgi och traumatologi. Hon kombinerar registerstudier med kliniska studier samt har en särskild epidemiologisk kompetens. Hon har arbetat med sällsynta tumörer i bröstet och kommer i framtiden bland annat att belysa postoperativa komplikationer efter bröstkirurgi samt risken för cancer efter könsbekräftande kirurgi.