Publicerad: 2025-11-27 10:36 | Uppdaterad: 2025-11-27 10:36

Ny avhandling om mekanismer bakom lyckad skolimplementering

Välkommen till Andreas Rödlunds presentation av avhandlingen ”Understanding implementation mechanisms : a cluster-randomized controlled trial in schools”.

Tid:  5 december, kl. 9.00 
Plats: IMM-salen, Nobels väg 13 och online via Zoom
Handledare:  Lydia Kwak, docent, Institutet för miljömedicin (IMM)
Opponent:  Ulrica von Thiele Schwarz, Professor, School of Health, Care and Social Welfare - Mälardalen University, and Department of Learning, Informatics, Management and Ethics - Karolinska Institutet
Zoom: https://ki-se.zoom.us/j/66472625412

Tre frågor till Andreas

Vad handlar avhandlingen om?

Andreas Rödlund, IMM
Andreas Rödlund

Avhandlingen undersökte effektiviteten hos två olika implementeringsstrategier för att stödja implementeringen av en evidensbaserad riktlinje för att förebygga psykiska hälsoproblem på arbetsplatsen. Mer specifikt genomförde vi en kluster-randomiserad kontrollerad studie för att jämföra effektiviteten hos en multifacetterad implementeringsstrategi med en diskret strategi för implementeringen av riktlinjen i skolor. Vi undersökte också mekanismerna bakom dessa strategier för att förstå hur och varför de får skolor att följa riktlinjen.

Kan du berätta om några intressanta resultat?

I den första studien fann vi att skolor med högre följsamhet till riktlinjen, det vill säga arbetade i enlighet med riktlinjen, i större utsträckning observerade en bättre arbetsmiljö samt förbättrad hälsa bland sin personal. Denna studie bidrar med evidens för att ett strukturerat arbete med att hantera organisatoriska och sociala riskfaktorer, såsom rekommenderat i riktlinjen, faktiskt leder till positiva utfall för både skolor och deras personal. I den andra studien fann vi att den multifacetterade implementeringsstrategin var mer effektiv jämfört med den diskreta implementeringsstrategin när det gällde att förbättra följsamheten till riktlinjen bland skolor. När vi sedan undersökte mekanismerna bakom dessa implementeringsstrategier, fann vi att den multifacetterade strategin fungerade genom att öka kapacitet, möjlighet och motivation hos dem som ansvarade för att implementera riktlinjen på skolan, vilket i sin tur var vad som förbättrade deras följsamhet till riktlinjen. Kvalitativa resultat visade vidare att denna multifacetterade strategi fungerade genom att möjliggöra samverkan över nivåer, engagera flera förändringsprocesser och tillhandahålla stöd som kunde förstärka mekanismerna över tid, vilket i sin tur bidrog till skolornas implementering av riktlinjen.

Vilka är de framtida forskningsbehoven inom området?

Framtida forskning bör undersöka hur potentiella anpassningar och en mer strategisk användning av den multifacetterade strategins komponenter kan göra implementeringen ännu mer (kost-)effektiv och lyhörd till kontextuella utmaningar för specifika skolor.

Länk till avhandlingen: Understanding implementation mechanisms : a cluster-randomized controlled trial in schools