Publicerad: 2024-09-20 10:12 | Uppdaterad: 2024-09-26 15:15

Ny avhandling om de kliniska resultaten efter bukplastik

Doktorand vid MMK
Ebba Swedenhammar Foto: n/a

Ebba Swedenhammar vid forskargruppen rekonstruktiv plastikkirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Observations on diagnostic reliability and the surgical treatment of abdominal rectus diastasis" den 3 oktober 2024. Huvudhandledare är Birgit Stark.

Vad handlar din avhandling om?

Min avhandling undersöker de kliniska resultaten efter bukplastik och reparation av abdominell rektusdiastas (ARD), det vill säga separation av de raka bukmusklerna, som ofta uppkommer efter graviditeter eller intraabdominellt högt tryck som vid bukfetma. Syftet är att utvärdera patientnöjdhet, komplikationsfrekvenser, muskelstyrka och livskvalitet efter operationer, samt att bedöma reliabiliteten av olika funktionstester och mätmetoder, såsom yt-elektromyografi (SEMG) och olika funktionella sitt till stå-tester (5STS) för att bedöma funktion hos patienter med diastas.

Vilka är de viktigaste resultaten?

De viktigaste resultaten inkluderar:

• Signifikanta minskningar i komplikationsfrekvenser efter bukplastik tack vare förbättrad kirurgisk erfarenhet och införandet av standardiserade behandlingsriktlinjer (Studie I).
  • Inga återfall av ARD sågs efter ca fem års uppföljning med användning av dubbelradiga suturer eller retromuskulärt placerat nät. Därtill signifikant förbättrad livskvalitet jämfört med före operation (Studie II).
  • SEMG-amplitudmätningar under isometriska tester av bukväggen visade måttlig till utmärkt reliabilitet och tillförde värdefull information om muskelaktivitet och patientens funktionella status, samt korrelerade till flera parametrar som patienter med diastas upplever (Studie III).
  • 5STS visade sig vara en pålitlig metod för att utvärdera funktionella begränsningar hos kvinnor med diastas, särskilt god reliabilitet när stolen har en standardhöjd på 43 cm (Studie IV).

Hur kan den kunskapen komma människor till nytta/bidra till att förbättra människors hälsa?

Denna forskning kan förbättra behandlingsresultaten för patienter som genomgår bukplastik eller reparation av diastas genom att säkerställa bättre kirurgiska protokoll, reducera komplikationer och främja snabbare återhämtning. Genom att använda pålitliga och validerade funktionstester som SEMG och 5STS-tester kan kliniker bättre bedöma patienternas funktionella status före och efter operation, vilket hjälper till att skräddarsy rehabilitering och behandlingar. Dessutom bidrar det till att minska onödiga ingrepp och förbättra livskvaliteten. En förhoppning är också att resultatet av denna avhandling kan ge upphov till en diskussion i kirurgkollegiet och att ett nationellt förhållningssätt kan bli aktuellt för en likvärdig och jämställd vård i hela landet.

Vilka mål har du för framtiden?

Jag hoppas kunna fortsätta arbeta med klinisk forskning. Både inom diastasforskning, där mer randomiserade studier behövs både för kirurgin, men också för hur patienterna ska följas och utvärderas. Mitt mål är också att fortsätta utveckla och validera nya metoder för att mäta funktion och livskvalitet hos dessa patienter för att säkerställa bättre resultat och en högre patientnöjdhet. Därtill vill jag gärna bredda min kliniska forskning då jag idag arbetar till största del med bröstcancer och jag upplever att det förhållningssätt jag lärt mig genom doktorandtiden kan appliceras i andra intressanta projekt, närliggande mitt kliniskt aktiva arbete.

Disputation

Torsagen den 3 oktober 2024 kl 13:00 i Hörsalen, Sankt Görans sjukhus, Sankt Göransplan 1

Avhandling

Observations on diagnostic reliability and surgical treatment in abdominal rectus diastasis