Publicerad: 2018-05-25 14:36 | Uppdaterad: 2018-05-29 14:20

”Neo – ett fint exempel på demokrati”

Prinsessan Christina, Fru Magnuson invigde Neo tillsammans med Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen. Foto: Erik Flyg

Öppenhet är ordet som bäst beskriver Neo, Karolinska Institutets nya forskningshus i Flemingsberg. På torsdagen den 24 maj var det invigning.

Klippte invigningsbandet gjorde Prinsessan Christina, Fru Magnuson. Neo är en viktig del i det Life Science-kluster som sätter Campus Flemingsberg på kartan över världsledande forskning.
– Den här byggnaden är ett fint exempel på demokrati. Det som är unikt med Neo är att det är open access här, vilket öppnar upp för fantastiska möjligheter och excellenta möten. Neo symboliserar öppenhet och samverkan. Med så många människor från olika nationaliteter och med olika bakgrund kommer något magiskt att hända, säger Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen.

”Betyder många saker”

Tillsammans med prinsessan Christina, Fru Magnuson, medicine hedersdoktor vid Karolinska Institutet, invigde han Neo.
– Att inviga Neo betyder många saker för mig, jag var engagerad i KI:s 200-årsjubileum och såg till att vi fick fantastiskt med pengar till forskning, det var mitt sätt att säga tack för hedersdoktoratet.
Hon berättade också att hon under livets gång råkat ut för många sjukdomar och känner en stor tacksamhet för att vara frisk igen.
– Jag har en känsla av att något väldigt bra händer här på Neo, det är som ett globalt mikrokosmos med alla forskare från minst trettio olika länder och med olika erfarenheter. Ett fantastiskt utbyte, säger prinsessan Christina, Fru Magnuson.

Prinsessan Christina, Fru Magnuson klippte bandet när Neo invigdes. Foto: Erik Flyg

Plats för 400 forskare

Neo är 15 000 kvadratmeter stort och har plats för runt 400 forskare i sju våningsplan. Fem tusen kvadratmeter är laboratorier. Här finns medarbetare vid fyra av KI:s institutioner:

• Institutionen för biovetenskaper och näringslära.
  • Institutionen för medicin, Huddinge.
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle.
  • Institutionen för laboratoriemedicin.

Under invigningen kunde deltagarna ta del av en rad vetenskapliga mini-symposium på olika teman, till exempel om Alzheimer- och diabetesforskning.

En färgsprakande ljusgård är det första man ser i Neo. Foto: Erik Flyg

På entréplanet i Neo finns den färgsprakande ljusgården med iögonfallande trappor formade som DNA-spiraler. Intill ljusgården ligger två hörsalar med sfäriska former byggda i moduler av butong. Ytan liknar bubbelplast.
– Det nya känns mer nytt och fulländat om det skaver mot något trasigt. Därför har butongen använts för att ge tyngd och motpol mot det nya, säger arkitekt Laila Ifwer Sternhoff, Link Arkitektur.

Materialet butong, som ser ut som en blandning mellan bubbelplast och betong, är ett återkommande inslag i Neo. Foto: Erik Flyg

Ny, modern och spirande

Arkitekterna har arbetat utifrån ledord som: ny, modern och spirande. Ljudet i hörsalarna ska underlätta vid till exempel grupparbeten. Lokalerna är allas – institutionerna har tillgång till alla delar av byggnaden.
– I Neo har vi skapat en positiv arbetsmiljö utan tydliga gränser mellan institutioner och forskargrupper, säger Karl Ekwall, prefekt vid institutionen för biovetenskaper och näringslära.
Prefekten vid instutionen för medicin, Huddinge, menar att här alltid har funnits ett öppet sinne för gränsöverskridande, vetenskapliga samarbeten.
– Jag är övertygad om att denna anda kommer att underlättas ytterligare i Neo med dess blandning av forskargrupper från olika avdelningar, säger Jan Bolinder, prefekt vid institutionen för medicin.
Maria Eriksdotter, prefekt vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle:
– Kombinationen av stark experimentell och klinisk forskning i nya härliga lokaler i Neo i kombination med den fysiska närheten till sjukhuset och andra högskolor gör att här finns alla förutsättningar att stärka upp den redan framgångsrika forskningen.

De runda hörsalarna ska underlätta samarbete. Foto: Erik Flyg