Deltagare till studie sökes Lider du av gräspollenallergi? Delta i en forskningsstudie

Vi söker dig som är mellan 18-60 år och är allergisk mot gräs.

Gräspollen.
Foto: GettyImages

Undersökningen syftar till att testa om tillskott av D-vitamin kan förbättra effekten av immunterapi via lymfkörtel.

Deltagarna delas in i två grupper: en som får injektioner med gräsextrakt, och en som får tablettbehandling. För injektionsgruppen ges även en spruta med D-vitamin eller placebo. Om du godkänns för deltagande så garanteras du behandling mot gräs.

För att delta måste du

• Ha gräsallergi och vara i åldern 18-60 år.
  • Uppleva medelsvåra till svåra allergiska symptom runt midsommar sedan minst två säsonger tillbaka.
  • Uppleva medelsvåra till svåra allergiska symptom trots behandling med antihistamin (allergitablett) och kortisonnässpray.
  • Inte ha andra allergiska symptom från näsa/ögon året runt där det inte går att undvika kontakt, exempelvis pälsdjur, kvalster mm.
  • Inte ha astma där du fortfarande har tydliga symptom trots behandling.
  • Inte ha svår eksemsjukdom.
  • Inte planera graviditet eller amma inom det närmaste året.

Hur fungerar studien?

Efter insänd intresseanmälan görs ett inledande telefonsamtal där vi går igenom dina symtom och din medicinering under pollensäsongen. I samband med det får du mer information om studien.

Ett första fysiskt besök görs under hösten 2024 för att kolla om du är lämplig att delta i studien eller inte. Under besöket utför vi bland annat pricktest och blodprov, en lättare läkarundersökning och kontrollerar din lungfunktion.

Under sommaren 2025 registrerar du dina symptom och medicinering dagligen via SMS. Behandlingen inleds hösten 2025. Sommaren 2026 registrerar du återigen dina symptom via SMS för att utvärdera behandlingen, och studien avslutas med ett sista besök hösten 2026. Totalt ingår sju besök.

Får jag ersättning?

Nej, ingen ekonomisk ersättning utgår.

Har du frågor om studien?

Kontakta Agnetha Carlsson, Forskningssjuksköterska
onh-forskning.karolinska@regionstockholm.se

Anmäl dig till studien

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.