Publicerad: 2023-04-19 15:02 | Uppdaterad: 2023-04-19 15:02

Läkarprogrammet vid KI är Sveriges mest sökta

Studenter som sitter på en gräsmatta på campus Solna i solen.
Karolinska Institutet har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Foto: Liza Simonsson

Den 17 april stängde anmälan till högskolestudier för hösten 2023. Läkarprogrammet på KI är det program i Sverige med flest förstahandssökande.

Drygt 375 000 personer sökte till höstens universitet- och högskoleutbildningar enligt Universitets- och högskolerådet. Efter rekordhögt söktryck under pandemiåret 2021 har siffrorna stabiliserats något över hela landet. Till KI sökte nästan lika många som förra året, totalt 22 243 sökte till höstens utbildningar på KI.

KI:s läkarprogram ligger nationellt i topp när det kommer till antal förstahandssökande. Det är också det populäraste programmet på KI följt av tandläkarprogrammet och kandidatprogrammet i biomedicin.

Fösta antagningsbeskedet (med svarskrav) skickas ut den 12 juli. Andra antagningsbeskedet går ut den 27 juli.