Publicerad: 2024-06-13 17:20 | Uppdaterad: 2024-08-19 09:14

Kungliga medaljer till KI-forskare

Jonas F Ludvigsson tar emot sin medalj av Kungen.
Professor Jonas F Ludvigsson tar emot sin medalj av Kungen, med Drottning Silvia bredvid sig. Foto: Jonas Borg

Professor Jonas F Ludvigsson har tilldelats H.M. Konungens medalj av 8:e storleken i Serafimerordens band för framstående forskningsinsatser inom pediatrik och inflammatoriska tarmsjukdomar. Samtidigt får professor Göran K Hansson H.M. Konungens medalj av 12:e storleken i serafimerordens band för ledande insatser inom svenskt akademiväsende.

Vid en högtidlig ceremoni på Kungliga slottet den 13 juni överlämnades H.M. Konungens medalj till en liten grupp mottagare.

H.M. Konungens medalj, tidigare Hovmedaljen, instiftades 1813. Sedan 1975 har medaljen delats ut till svenska medborgare för utomordentliga insatser.

Exceptionella forskningsinsatser

Jonas F Ludvigsson får nu medaljen för sina exceptionella forskningsinsatser inom pediatrik och inflammatoriska tarmsjukdomar.

– Det känns fantastiskt roligt med detta erkännande. Mycket av en forskares vardag består ju av slit, avslag på artiklar och ansökningar. I kontrast till det blir medaljen något mycket positivt! Helt klart en guldkant på tillvaron, och något att se tillbaka på med glädje och värme den dag man slutar med forskningen, säger professor Jonas F Ludvigsson vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet.

Kan den här typen av uppmärksamhet öka intresset för medicinsk forskning?

– Det tror jag. Två dagar efter att nyheten om min medalj publicerades av lokaltidningen i Örebro, där jag bor, fick jag ett brev från en ungdom som berättade att hen ville börja forska precis som jag.

Hur kommer du att fira?

– Jag har firat med familjen genom att äta lunch på min favoritrestaurant i Gamla Stan före ceremonin. Jag tror också att jag kommer att unna mig ett exemplar av någon lyxig tidskrift till tågresan hem från slottet, kanske The Atlantic eller The New Yorker, avslutar Jonas F Ludvigsson.

Insatser för akademiväsendet

Vid samma ceremoni tilldelades KI-forskaren Göran K Hansson H.M. Konungens medalj av 12:e storleken i serafimerordens band för ledande insatser inom svenskt akademiväsende.

Dekorativ bild.
Professor Göran K Hansson tar emot sin medalj av Kungen. Foto: Jonas Borg

– Jag är mycket hedrad! Medaljen är ett tecken på uppskattning för mina insatser för vetenskapen och dess roll i samhället, säger Göran K Hansson, professor vid institutionen för medicin, Solna vid KI.

Professor Hansson har varit såväl ständig sekreterare i Kungl. Vetenskapsakademien, som vice ordförande i Nobelstiftelsens styrelse och tidigare ordförande i Nobelkommittén för medicin.

Hur kommer du att fira?

– Det blir nog ett glas champagne tillsammans med min son och svärdotter.