Publicerad: 2015-09-07 12:27 | Uppdaterad: 2015-09-07 13:08

Kirurgi med myggnät kan stoppa lidande för miljoner fattiga

Myggnät kan inte bara fånga mygg utan också stoppa det lidande som bråck i bukväggen orsakar. Ett kirurgiskt ingrepp där myggnät används för att fånga upp bråcket kan ge miljontals fattiga människor en chans till ett bättre liv. Det framgår av ett forskningssamarbete mellan Umeå universitet, Karolinska Institutet och Makerere University i Uganda som nu presenteras i en doktorsavhandling.

– Myggnät som var tänkt att fånga mygg kan nu användas för att förhindra tarmar från att falla genom hål i bukväggen. Detta framsteg gör att även världens fattiga kan få nytta av den nät-baserade kirurgiska metod som används i höginkomstländer, säger Jenny Löfgren, som snart lägger fram sin doktorsavhandling vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå universitet.

Närmare 200 miljoner människor med ljumskbråck som främst lever i fattigare delar av världen opereras inte och de som opereras får ofta en operation med sämre metoder än i rika länder. Priset för ett kirurgiskt nät som används i västvärlden ligger på 100 dollar och uppåt, vilket är en fantasisumma för miljontals människor och en utarmad sjukvård. I östra Uganda har exempelvis fler än sex procent av alla vuxna män ljumskbråck. Men färre än en av hundra bråckpatienter opereras.

Följdes under ett år

Myggnät används redan på vissa håll, men om de är effektiva och säkra har inte utvärderats i tillräckligt stor utsträckning, något som Jenny Löfgrens och hennes ugandiska och svenska kollegors stora studie förändrar. Studien jämförde myggnät med ett vanligt kommersiellt bråcknät vid ljumskbråcksoperation. Patienterna följdes under ett år och inga skillnader avseende risk för komplikationer, risk för nya bråck och patientnöjdhet kunde påvisas.

– Myggnät kan alltså mycket väl användas vid bråckkirurgi utan att man behöver kompromissa om säkerhet och effektivitet och detta till en bråkdel av summan för ett finare nät. Det här är resultat som har fått stor internationell uppmärksamhet, vilket jag hoppas ska ge metoden stor spridning i fattiga länder, säger Jenny Löfgren.

Disputation sker den 17 september 2015 vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå universitet. Huvudhandledare för avhandlingsarbetet har varit Andreas Wladis, läkare och forskare vid institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset vid Karolinska Institutet.

Doktorsavhandling

Groin hernias and unmet need for surgery in Uganda - epidemiology, mosquito nets and cost effectiveness
Jenny Löfgren, Umeå universitet 2015, ISBN: 978-91-7601-316-8