Publicerad: 2021-09-23 14:39 | Uppdaterad: 2021-10-01 11:45

KI-studenter vinner internationell uppsatstävling

På bilden till vänster är en kvinna som står utomhus på en gräsmatta och håller i sitt examensbevis från KI. Bilden på höger visar en kvinna i labb-rock som står framför en tavla med tecknad bild med förklaring av hjärnan.
Jenny och Delia-Denisa vinner pris i internationell uppsatstävling. Foto: Privat

Två studenter vid Karolinska Institutet (KI) tog nyligen hem vinsten i The Global Undergraduate Awards 2021, en prestigefull tävling där några av världens främsta studenter deltar.

Delia-Denisa Dunca och Jenny Gehlen, båda från Biomedicinprogrammet vid KI vann första pris inom sina respektive kategorier, medicin och biovetenskap, i tävlingen The Global Undergraduate Awards.

Delia-Denisa vann sin kategori medicin med sitt examensarbete: Neurodegeneration, Autophagy and Amyloid-beta metabolism in Alzheimer’s disease.

– När jag blev nominerad av Karolinska Institutet att delta i tävlingen kände jag en stor ära att de tror på mig och jag kände att jag har kommit en lång väg sedan jag började mina studier. Att vinna tävlingen var inget jag hade förväntat mig, säger Delia-Denisa.

Delia-Denisas två handledare forskaren Per Nilsson och doktorand Richeng Jiang är båda glada och stolta.

– Delias driv, hårda arbete och stora intresse att förstå mer om sjukdomsmekanismerna bakom Alzheimer gjorde att hon fick ett mycket fint examensarbete. Delia jobbade oerhört hårt, satte upp experimentella förutsättningar för att isolera neuroner från våra Alzheimermusmodeller med lasermikroskopi. Det gjorde att vi kunde identifiera över 2000 proteiner och ledde till att vi kunde hitta förändringar i synapserna, säger Per Nilsson.

KI-studenten Jenny Gehlen, som under våren gjorde en utbytestermin på ETH Zürich i Schweiz, tog hem första priset inom kategorin biovetenskap för sitt examensarbete: Functional Analysis of Volumetrically 3D Bioprinted Bone-like Tissues.

– Jag har alltid haft högt uppsatta mål och jag känner mig stolt att mina ansträngningar uppmärksammas, och att mitt examensarbete fick priset Global Winner. Jag ser mycket fram emot galan the Global UA Summit i november där jag får presentera mitt arbete inför andra topp-studenter och forskare. säger Jenny.

Om the Global Undergraduate Awards

The Global Undergraduate Awards är en internationell tävling för examensarbeten på grundutbildningsnivå. Varje år presenteras högkvalitativa arbeten från studenter inom 25 olika kategorier, däribland medicin, biovetenskap, ekonomi, lingvistik, psykologi, med flera. Tävlingen kopplar samman världens främsta studenter och akademiker över kulturer och discipliner.

KI har under ett flertal år haft många studenter som medverkat i tävlingen och som placerats sig högt. Utöver Delia-Denisa och Jennys prestationer utmärktes åtta andra KI-studenter som högt rekommenderade i årets tävling, vilket innebär deltagare vars bidrag har placerats inom de övre10 procent i sin kategori. Över 2500 examensarbeten har noggrant granskats av ett flertal experter.

Samtliga studenter som utmärkt sig i tävlingen är inbjudna till galan UA Global Summit i Dublin i november för att ta emot sina priser och träffa de övriga vinnarna. Vinnande examensarbeten publiceras även i The Undergraduate Library.

KI-studenter som kvalificerades som Global Winners:

• Delia-Denisa Dunca, Medical Sciences
  • Jenny Gehlen (ETH Zürich & Karolinska Institutet), Life Sciences

KI- studenter som kvalificerades som Highly Commended Entrants:

• Anton Berggren, Medical Sciences
  • Helena Forsberg, Medical Sciences