Publicerad: 2021-02-15 09:02 | Uppdaterad: 2021-02-16 08:59

KI-studenter hjälper företag lösa utmaningen att distribuera Covid-19-vaccinet

1.Stephen Townsend (KI, MSc. Bioentrepreneurship) 2.Edvin Sjökvist (SSE, MSc. in Business & Management)  3.Praveen Pillai (KI MSc. in Bioentrepreneurship) 4.Jonathan Malmberg (KTH, MSc. in Industrial Engineering & Management)
Vinnarlaget i Skillbridge Challenge 2020. Stephen Townsend (KI, MSc. Bioentrepreneurship), Edvin Sjökvist (SSE, MSc. in Business & Management), Praveen Pillai (KI MSc. in Bioentrepreneurship), Jonathan Malmberg (KTH, MSc. in Industrial Engineering & Management)

Under en vecka deltog KI-studenterna Praveen Pillai och Stephen Townsend, tillsammans med studenter från andra skolor, i en case-utmaning där de tävlade om att komma fram till en lösning för Pfizer och IBM att säkerställa en framgångsrik distribution av Covid-19 vaccinet, och KI-studenternas team vann utmaningen!

Praveen Pillai och Stephen Townsend läser mastersprogrammet i bioentreprenörskap vid Karolinska Institutet. Det var genom deras professor som de fick höra om case-tävlingen, Skillbridge Case Student Challenge som arrangeras av Pfizer, IBM och Arthur D. Little. En del av tävlingen är att studenter från olika skolor och med olika kompetenser ska samarbete för att lösa samma case. Denna gången var caset att ta fram ett förslag på en plattform för tjänster, tekniska lösningar, interface och kommunikationsplaner, som ska skapa förutsättningar för att erbjuda Covid-19 vaccinet till den svenska befolkningen. Studenterna ansökte till tävlingen individuellt genom att skriva ett motivationsbrev om hur de skulle kunna bidra.

- Som internationella studenter tänkte vi att det här var ett fantastiskt tillfälle att lära sig mer om Sverige, samarbeta med andra studenter och träffa likasinnade individer för att hjälpa till att lösa pandemirelaterade utmaningar, kommenterar Praveen Pillai och Stephen Townsend i ett mejl.

Varje lag bestod av minst en student från vardera skola: Berghs School of Communication, Handelshögskolan i Stockholm, KI och KTH. Under en vecka i oktober 2020 arbetade lagen för att lösa caset.

- I slutet av veckan när vi satte ihop vår slutpresentation steg intensiteten. Vi hade tagit oss igenom sömnlösa nätter, alltför stora mängder kaffe och nerverna för att presentera inför den erfarna juryn växte. Men gruppen samarbetade bra och lugnade varandra i och med att vi trodde på vår lösning och tänkte att juryn skulle hålla med.

Alla lagen presenterade sina slutliga lösningar inför en jury som bestod av representanter från de olika företagen samt representanter från Region Stockholm. Det var en stor lättnad för laget när resultaten presenterades under ett videosamtal.

- Vi började heja och skrika i nästan en minut innan vi insåg att vår Zoom-mikrofon var på ”mute” ... det måste ha varit en märklig tystnad för de andra!

Även om det var en tuff vecka med hårt arbete är de båda överens om att det var en fantastisk upplevelse. Praveen Pillai säger att han har upptäckt ett intresse för strategiframtagning för företag vilket är något han vill fortsätta utveckla. Stephen Townsend säger att han lärt sig uppskatta värdet av ett bra samarbete och att han har fått en större förståelse för utmaningarna i att hantera en global pandemi. Nästa Skillbridge Case Student Challenge är preliminärt planerat till oktober 2021. Både Praveen och Stephen rekommenderar andra studenter att söka till nästa omgång.

- Ha inga förväntningar och njut av processen. Det är en fantastisk och lärorik upplevelse och kom ihåg; fokusera på att förstå problemet, säger de.