Publicerad: 2023-09-28 07:18 | Uppdaterad: 2023-09-29 07:17

KI-student vinner första pris i internationell uppsatstävling

Läkarstudenten Julie Cheung vid Karolinska Institutet (KI) tog nyligen hem första pris i den prestigefulla uppsatstävlingen ”The Global Undergraduate Awards” i kategorin Medical Sciences.

Bild på vinnaren Julie Cheung i KI:s studentmiljö.
Julie Cheung vinner första pris i internationell uppsatstävling. Foto: Emma Karlsson.

– Min uppsats handlar om svår traumatisk hjärnskada och belyser kroppens akuta inflammationsrespons efter en sådan skada och hur den kan leda till att immunsystemet börjar producera felaktiga antikroppar, säger vinnaren Julie Cheung, som går Läkarprogrammet termin 9.

Julie har gjort sitt arbete med Caroline Lindblad som huvudhandledare och Emma Hammarlund som bihandledare. De är affilierade till Eric Thelins forskargrupp på Institutionen för Klinisk neurovetenskap, där de kommer att använda Julies resultat för vidare forskning.

– Vi är väldigt glada och stolta över Julies fina pris! Vår ambition är att Julie ska få utveckla detta vidare inom ramen av ett doktorandprojekt på KI, säger Caroline Lindblad.

Julie kommer att få ta emot en guldmedalj på galan UA Global Summit i Dublin i november där samtliga tävlande som utmärkt sig kommer att delta.

– Det känns som en otroligt fin belöning för den tid och möda som jag lagt ner på arbetet. Jag är också djupt tacksam för min handledare Caroline Lindblad och bihandledare Emma Hammarlund som har stöttat mig under hela processen. Även till mina kursare och deras arbeten som har inspirerat mig, säger Julie Cheung.

Bild på vinnaren Linnea Luoma-aho som vann pris inom Life Sciences.
Linnea Luoma-aho vid biomedicinprogrammet vann pris inom Life Sciences. Foto: Privat.

KI har också en regional vinnare i kategorin Life Sciences och inte mindre än nio studenter som utmärkte sig som ”högt rekommenderade” i tävlingen.

Linnea Luoma-aho från Biomedicinprogrammet vann pris för sitt arbete om Trypanosoma brucei-parasitens strukturer där hon använde både röntgenkristallografi och artificiell intelligens (AI) för att förstå proteinstrukturer på molekylär nivå.

Stort grattis till alla fina utmärkelser!

KI-student som kvalificerades som Global Winner inom Medical Sciences:

Julie Cheung, Läkarprogrammet.

KI-student som kvalificerades som Regional Winner inom Life Science:

Linnea Luoma-aho, Biomedicinprogrammet.

KI- studenter som kvalificerades som Highly Commended Entrants:

Medical Sciences

Özer Demirel, Biomedicinprogrammet
Linnea Söderlund, Biomedicinprogrammet
Edward Flores, Läkarprogrammet
Kathy Liu, Läkarprogrammet
Amelie August, Biomedicinprogrammet
Sofia Dinh, Läkarprogrammet

Life Sciences

Shaymaa Tegsten, BMA-programmet
Hallgerdur Kolbeinsdottir, Biomedicinprogrammet
Maria Tseka, Biomedicinprogrammet

Om The Global Undergraduate Awards

The Global Undergraduate Awards är en internationell tävling för examensarbeten på grundutbildningsnivå. Varje år presenteras högkvalitativa arbeten från studenter inom 25 olika kategorier, däribland medicin, biovetenskap, ekonomi, lingvistik, psykologi, med flera. Tävlingen kopplar samman världens främsta studenter och akademiker över kulturer och discipliner. KI har under ett flertal år haft många studenter som medverkat i tävlingen och som placerat sig högt.

Utöver Julies och Linneas vinster i årets tävling har inte mindre än nio KI-studenter blivit högt rankade.

Samtliga studenter som utmärkt sig i tävlingen är inbjudna till galan UA Global Summit i Dublin i november för att ta emot sina priser och träffa de övriga vinnarna. Vinnande examensarbeten publiceras även i The Undergraduate Library.