Publicerad: 2017-11-14 11:10 | Uppdaterad: 2017-11-16 15:59

KI på plats 15 bland världens bästa universitet inom medicin

Times Higher Education, THE, placerar Karolinska Institutet på plats 15 bland världens bästa universitet i årets ämnesrankning inom medicin (Pre-clinical, clinical and health). Inom Europa placeras KI på plats 5.

THE har även rankat universitet inom ämnesområdet life science, och placeras där KI på 25:e plats i världen och på plats 7 i Europa.

Ett nytt ämne som THE presenterat i år är psykologi där KI rankas som 19:e i världen och som 3:a i Europa.

– Det nya ämnet psykologi i THE ger spännande resultat för KI:s del, men det är ett relativt litet ämne och det behövs en längre tidsserie för att bättre kunna tolka innebörden i resultatet, säger Björn Forslöw, verksamhetscontroller på Karolinska Institutet.