Publicerad: 2016-08-15 15:15 | Uppdaterad: 2016-09-01 18:37

KI-forskare får prestigefyllt pris

MetLife Foundation har för trettionde året i rad delat ut priser till forskare som gjort enastående insatser inom forskning kring Alzheimers sjukdom. Bland pristagarna finns Karolinska Institutets Miia Kivipelto.

Metlife foundation (Metlife-stiftelsen) har sedan starten 1976 årligen delat ut priser till forskare som gjort viktiga insatser för forskningen kring Alzheimers sjukdom. Grundtanken är att forskning är rätt väg för att förstå och i framtiden kunna behandla denna sjukdom. I år delas fyra priser på totalt 350.000 USD ut i två kategorier. En av pristagarna är professor Miia Kivipelto vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS).

Miia Kivipeltos arbete är i frontlinjen inom internationellt samarbete för att lösa de problem som finns med att tidigt kunna identifiera individer som har ökad risk för Alzheimers.

– MetLife Foundation är stolt över att kunna presentera sina ”Major Awards” till Dr. Bu och Dr. Kivipelto för sina exceptionella vetenskapliga bidrag till forskningen, som hjälper oss att komma närmare till att kunna bota Alzheimers sjukdom och liknande demenssjukdomar, säger A. Dennis White, MetLife Foundation.