Publicerad: 2024-10-09 11:42 | Uppdaterad: 2024-10-09 12:14

KI behåller topp-plats i THE-rankningen

Dekorativ bild.
Illustration: Getty Images

När Times Higher Education i Storbritannien publicerar sin rankning över världens bästa universitet landar KI på plats 49 bland drygt 2 000 lärosäten i 115 länder. Det innebär bland annat att KI har den främsta placeringen i Norden.

Times Higher Educations, THE, världsrankning 2024/25 tar hänsyn till publikations- och fakultetsdata samt anseendeundersökningar.

Här listas lärosäten för högre utbildning och forskning från hela världen oavsett inriktning. I denna utvärdering landar KI på plats 49 i världen, plats 14 i Europa och plats 6 i EU.

Oxford-universitetet behåller sin förstaplats sedan nio år, medan amerikanska MIT nu klättrar till en andraplats när Stanford glider ner till sjätte plats på listan.

Nu börjar också kinesiska universitet för första gången närma sig topp-10 och ökar därmed sitt genomslag inom internationell forskning.

Senare under hösten publiceras uppdaterade ämnesrankningar från THE, bl a Clinical and Health.