Publicerad: 2024-06-27 14:00 | Uppdaterad: 2024-07-01 14:37

KI Alumndag 2024 på The Cell och Nobelprismuseet

Collage med bilder av människor från tidigare alumndag samt en bild på en rundad byggnad
KI Alumni Homecoming day 2024 Photo: N/A

Den 23:e Maj var KI Alumnrelationer värd för årets alumndag, med ett fokuserat program på The Cell, i nyöppnade byggnaden Forskaren i Stockholm, med ett avslutande kvällsmingel på Nobelprismuseet.

KI Alumndag 2024
Photo: Peter Bergman

Många alumner närvarade på 2024 års alumndag, med möjligheten att lyssna på huvudgäst och alumna Anna Sjöström Douagi, vekställande chef för Nobelstiftelsen, ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien och grundare av Sveriges Unga Akademi, som delade med sig av sina erfarenheter och perspektiv från en rik och bred karriär.

Detta tillsammans med alumna Anna Wedell, professor vid Karolinska Institutet inom molekylär medicin och kirurgi, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset och föreståndare för Precisionsmedicinskt centrum Karolinska (PMCK), som delade med sig av sina insikter och forskning kring precisionsmedicin och dess framtida potential.

Studentkören Ascalpella bjöd på fantastisk stämning och ett framträdande av hög standard under kvällen när de levererade en rad vackra sånger från spiraltrappan mitt i utställningshallen.

Alla gästerna fick även chansen att höra mer från The Cells direktör Samira Boubana och intendent Magdalena Tafvelin Heldner från Tekniska museet, om såväl konstnären och forskaren Helen Pynors verk som samarbetet mellan KI och Tekniska museet.

Kvällen avslutades på Nobelprismuseet med alumner som umgicks, nätverkade och njöt av en exklusiv tillgång till museets guider, vilka erbjöd både detalj och djup kring Nobelutställningen under kvällen.