Publicerad: 2024-01-22 16:13 | Uppdaterad: 2024-01-22 16:48

Karriärworkshop med Niclas Lindqvist – boosta din karriär inom life science

Är du student på KI och vill söka jobb inom life science men osäker på hur du ska göra för att få jobbet? Då är du välkommen på workshopen ”How to land a job” med karriärcoachen Niclas Lindqvist från Trygghetsstiftelsen.

Tre studenter som sitter vid ett bord med en dator
Studenter på KI Campus. Foto: Martin Stenmark

Niclas Lindqvist är karriärutvecklare inom life science och har många års erfarenhet inom nationell och internationell rekrytering. Den 1 februari håller han workshopen ”How to land the job” som riktar sig till KI:s studenter och doktorander. Mer om workshopen och anmälan

Vi ställde några frågor till Niclas om hans kommande workshop:

Porträtt på Niclas Lindqvist, VD Svensk Medicin AB, karriärcoach
Niclas Lindqvist, karriärcoach Foto: Privat

Berätta lite om workshopen! Vad får studenterna lära sig?

”How to land a job” knyter an till workshopen “The job behind the title” som jag höll i höstas där vi gick igenom vilka olika roller man kan jobba som inom life science. Nu går vi igenom hur man kan göra för att optimera sina chanser att få de jobb man är intresserad av. Vi gör detta genom fyra olika steg:

• Kompetensinventering. Samla dina erfarenheter och kompetens och se över ditt CV. Strukturera det på bästa sätt. Visa din potential
  • LinkedIn. Alla arbetsgivare finns på LinkedIn! Få tips om hur du optimerar din profil och ökar trafiken dit.
  • Hitta jobben. Var och framför allt hur ska du söka för att hitta jobbet du vill ha? Få tips!
  • Intervjuträning. Att göra en bra anställningsintervju kan vara svårt och behöver mycket träning. Så här kan du öva inför anställningsintervjun.

Finns det något särskilt att tänka på när man söker jobb inom life science?

Företag har under de senaste åren haft svårt att hitta kompetensen i Sverige. Jobbannonserna ligger ute mycket längre nu (ofta t.o.m. ”pausas”) och det söks intensivt efter ”rätt” person. Life science är inte lika konjunkturkänslig som flera andra branscher men de sökande måste bli bättre på att inventera och visualisera sina kompetenser. Allt landar i att ditt CV är ett av de viktigaste dokumenten du har och detta är din biljett till intervju och nytt jobb.

Om du ska ge två tips till någon som söker jobb – vad skulle det vara?

Kort skulle jag säga: Nätverka! Bygg upp ett nätverk av personer inom din bransch – gärna innan du söker jobb. Och två: Ställ frågor, prata om att du söker jobb och ha alla tentakler ute. Sedan vill jag också säga att ett bra CV är viktigt men du är inte ditt CV, du är vad du kan bli! Har du ett tydligt mål så har du säkert också potential för att nå dit. Ditt CV ska alltså ej visa vad du är – det ska visa vad du kan bli – kompetens är lätt att visa på ett CV men potential är svårare. På kommande workshop ska vi försöka visa på en lösning.

Mer om Niclas Lindqvist

Niclas Lindqvist är föreläsare inom Medical Affairs och ägare och VD för Svensk Medicin AB. Han jobbar som global karriärutvecklare och har 25 års erfarenhet av nylanseringar, re-lanseringar inom läkemedelsindustrin. Han arbetar även som rådgivare inom nationell och internationell rekrytering. Han jobbar också för Trygghetsstiftelsen och coachar personer som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist. Han håller även flertalet workshops och karriärevent – bland annat för våra studenter på KI.

Varmt välkomna till workshopen som arrangeras av KI:s karriärservice för studenter!