Publicerad: 2017-06-15 11:33 | Uppdaterad: 2017-06-16 11:38

Karolinska Institutet behåller sin position i internationell förtroendemätning

Karolinska Institutet behåller sin position och hamnar i intervallet 51-60 på den årliga listan ”Times Higher Education World Reputation Rankings”. Listan, som rankar världens högst ansedda universitet och högskolor, baseras på enkätsvar från akademiker världen över.

– Vi är förstås glada att Karolinska Institutet behåller sin position på listan. Det visar att förtroendet för KI:s utbildning och forskning fortsatt är högt. Samtidigt visar rankinglistor bara en liten del av ett universitets arbete framåt. KI har förstås egna processer för att vi ska kunna utveckla vår kvalitet ännu mer, säger Karin Dahlman-Wright, vikarierande rektor på KI.

Främsta placeringarna får Harvard University, MIT och Stanford University. Listan publicerades den 14 juni i år.

Underlaget till ”Times Higher Education World Reputation Rankings” ingår som en av flera delar i den större mätningen ”Times Higher Education World University Rankings”, som brukar publiceras på hösten.