Publicerad: 2022-05-11 16:03 | Uppdaterad: 2022-05-11 16:47

Jovan Antović ny professor vid MMK!

Jovan Antovic
Jovan Antovic Foto: n/a

Vi gratulerar Jovan P. Antović som den 1 maj 2022 tillträdde som professor i klinisk kemi och koagulation vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet.
Han kombinerar sin professur med en anställning som överläkare vid Medicinska enheten för Klinisk kemi, Karolinska Universitetslaboratoriet vid Karolinska Universitetssjukhuset.

Forskningsområde

Jovan P. Antović är forskargruppsledare för gruppen Klinisk kemi och koagulation vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi. Hans forskning studerar bland annat nyttan av globala hemostatiska metoder och små cellulära vesiklar (mikropartiklar) som potentiella biomarkörer för diagnos, prognos och behandlingsuppföljning vid olika kliniska tillstånd associerade med blödning eller trombosbenägenhet, med speciell fokus på kardiovaskulär status hos åldrande hemofilipatienter.

Uppdrag

• KARMITH core facility chef
  • Medlem i EQUALIS expertgrupp i koagulation
  • Co-chair Control of Anticoagulation sub-committee ISTH